تلاش اردن برای نزدیک شدن به نظام سوریه

تلاش اردن برای نزدیک شدن به نظام سوریه
شنبه 11 آبان 1392 - 13:36

منابع خبری فاش کردند اردن آشکارا برای نزدیک شدن به نظام سوریه تلاش می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سخن گفتن از اردوگاه های آموزش مخالفان سوری یا حضور گروه هایی از آنها در اردن تازگی ندارد و شخص بشار اسد رئیس جمهور سوریه قبل از تحول اخیر در روابط آمریکا و ایران به آن اشاره کرده بود.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن خاطرنشان کرد که محمد مومنی سخنگوی رسمی اردن متعهد شده است که این کشور مکانی برای آموزش هیچ یک از طرف های درگیر سوریه نباشد. وی گفت وجود گروه های مسلح تندرو یا تروریستی در سوریه و نزدیک مرزهای اردن دولت این کشور را نگران می کند.

از نظر مازن القاضی کارشناس امنیتی، راه حل ها زمانی که سیاسی یا امنیتی و در رابطه با سوریه یا فلسطین باشد تنها از طریق اردن امکان پذیر است.

اما مجهز کردن برخی از گروه های مخالف سوری به ویژه ارتش آزاد از طریق اردن و از سوی عربستان سعودی ادامه دارد.

امان آشکارا برای نزدیک شدن به نظام سوریه تلاش می کند و در هرگونه مبادله ای (امتیاز دادن و گرفتن) در این زمینه از برگه همکاری با مخالفان سوری به ویژه در رابطه با تسهیلاتی که جنگجویان ارتش آزاد قبلا دریافت کرده اند و هم اکنون دریافت می کنند، استفاده خواهد کرد.
این بدان معناست که برگه تسهیلات لجستیکی اردن به مخالفان سوری که با عنوان خدمت به آوارگان سوری و میزبانی آنها آغاز شده است، به منزله برگه مناسب برای مذاکره با نظام سوریه خواهد بود و این مساله تبادل اطلاعات و داده ها در کانال هایی در سطح امنیتی را با عنوان هماهنگی و حفظ تماس با نظام سوریه توجیه می کند.
بهجت سلیمان سفیر سوریه در امان عملا به چنین مبادله ای اشاره می کند. وی پیام علنی به دولت اردن ارسال کرده و گفته است حدود 700 هزار سوری در اردن پناهنده نیستند بلکه گردشگران سوری هستند که به طور موقت در آنجا اقامت دارند و می توانند به کشورشان بازگردند. 
رد و بدل کردن این گونه اظهارنظرها بین امان و دمشق عملا زمینه را برای مبادله احتمالی فراهم می کند به ویژه اینکه عربستان و به خصوص جناح شاهزاده بندر بن سلطان از طریق برخی مراکز اردنی اوضاع را به نفع مخالفان مسلح اداره می کند.

برنامه های آشکار بندر بن سلطان و پیام های نظام سوریه و اظهارات سخنگوی رسمی اردن، نشان می دهد که امان به دنبال راهکاری است تا با کمترین هزینه ممکن از بحران سوریه خارج شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها