خبرنگاران عراقی روی خط ترور القاعده

خبرنگاران عراقی روی خط ترور القاعده
سه شنبه 14 آبان 1392 - 11:21

پیش از آنکه گروه های مسلح فعال در شهر موصل – مرکز استان نینوا - خبرنگاران را برای ترور انتخاب کنند، خبرنگاران با مشکلاتی مواجه بودند که این مشکلات مانع تداوم فعالیت آنها حتی در پایین ترین سطح می شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی در مورد تهدیداتی که خبرنگاران عراقی را هدف قرار داده می نویسد: اکثر خبرنگاران شبکه های ماهواره ای، مطبوعات و خبرگزاری های شهر ناآرام موصل نام مستعار برای خود انتخاب می کنند و بسیاری از آنها برای حفظ جان خود گزارش های خود را با محافظه کاری می نویسند که این گزارش ها حاوی حقایقی اندک درباره این شهر است.
مسئولان شبکه های ماهواره ای، مطبوعات و خبرگزاری ها نمی توانند اطلاعات کافی درباره اوضاع موصل از جمله وضعیت امنیتی به دست بیاورند زیرا خبرنگاران این رسانه ها برای جمع آوری اطلاعات نمی خواهند جان خود را به خطر بیندازند.
منبعی آگاه در استان نینوا در مصاحبه با الحیات گفت: تعداد خبرنگارانی که در استان نینوا نام واقعی خود را به کار می برند، بسیار اندک است و برای در امان ماندن از حملات گروه های مسلح از روش های مختلفی استفاده می کنند به عنوان مثال محل اقامت خود را پیوسته تغییر می دهند، حرفه خبرنگاری خود را پنهان می کنند، هر شغلی غیر از خبرنگاری را ترک می کنند و به جای کار کردن در دفاتر خود، در منازل شان کار می کنند. 
این فرد آگاه در ادامه با بیان این نکته که گزارش های جامع فقط توسط خبرنگاران دیگر شهرها نوشته می شود که این خبرنگاران وارد شهر موصل می شوند و مدتی کوتاه در این شهر می مانند و با کمک خبرنگاران محلی گزارش های خود را تهیه می کنند، گفت: خبرنگارانِ اهل موصل به علت همین مشکلات در شهر اربیل مرکز منطقه کردستان عراق مستقر شده اند و از آنجا اخبار شهرشان را منتشر می کنند و در انتشار اخبار از مسئولان متنفذ در این منطقه کمک می گیرند.
"زیاد العجیلی" مسئول اجرایی مرکز "آزادی رسانه" اعلام کرد: حدود 40 خبرنگار به علت تداوم حملات تروریستی در استان نینوا، شهر خود موصل را ترک کردند که12 نفر از آنان به ترکیه و بقیه نیز به شهرها و روستاهای مختلف منطقه کردستان عراق مهاجرت کرده اند .
العجیلی افزود: سال 2013 بدترین سال برای خبرنگاران عراقی است زیرا تاکنون 531 مورد نقض حقوق خبرنگاران از جمله بازداشت، جلوگیری از فعالیت آزادانه، ضرب و جرح و سوء قصد و ترور گزارش شده است.
خبرنگاران موصل در گزارش هایی که می نویسند، واقعیت های این شهر را کم و بیش بازگو می کنند که یکی از این واقعیت ها باج گیری کلان گروه های مسلح از مغازه داران و تجار است.
خبرنگاران موصل سرانجام بهای گزارش های جسورانه خود را دادند و در معرض حملات گروه های تروریستی قرار گرفتند و به گفته یکی از افسران پلیس استان نینوا "نیروهای امنیتی در مخفیگاه یک گروه مسلحِ وابسته به القاعده لیستی شامل اسامی 40 خبرنگار را یافتند که این گروه مسلح می خواست آنها را ترور کند." 
افراد مسلح روز 30 ژوئیه به منزل "غزوان انس" مجری برنامه های ورزشی شبکه ماهواره ای "سما " در منطقه سومر در جنوب شرق شهر موصل حمله کردند و وی را به ضرب گلوله کشتند و دختر بچه شیر خواره، همسر و مادرش را زخمی کردند!
خبرنگار رویترز نیز ربوده شد و 2 ساعت بعد آزاد شد، خبرنگار و تصویربردار شبکه ماهواره ای الشرقیه هم روز 5 اکتبر ترور شدند همچنین چند روز بعد یکی از خبرنگاران دولتی ترور شد و افرادی مسلح مدتی بعد به خبرنگار شبکه المسار سوء قصد کردند. این روزگار خبرنگارانی است که باید بهای روشنگری خود را بپردازند و القاعده نشان داده که در برابر هیچ منطقی کوتاه نخواهد آمد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها