حضور مقامات عالی رتبه در ژنو به چه معناست؟

حضور مقامات عالی رتبه در ژنو به چه معناست؟
جمعه 17 آبان 1392 - 22:54

ژنو (العالم) ـ یکی از کارشناسان اروپایی مسایل ایران تأکید کرد که نشانه های مثبتی در زمینه مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 دیده می شود و در این مرحله، رکورد دوره قبل مذاکرات شکسته خواهد شد.

"الکساندر اوکراپرس" کارشناس مسایل ایران شامگاه جمعه در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به خوبی در حال پیشرفت است و نکته مهم، این واقعیت است که پس از آنکه در گذشته مذاکرات هر سه یا چهار سال یک بار انجام می گرفت، امروزه هر دو یا سه ماه یک بار این نشست ها انجام می شود.
اوکراپرس، حضور و شرکت وزیران امور خارجه امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در این مذاکرات را یک تحول مثبت عنوان و خاطرنشان کرد: حضور مقامات عالی رتبه کشورها در این مذاکرات، به این معناست که آنها دستاوردی را به افکار عمومی ارایه خواهند کرد و بر این باورم که تفاهم مشترکی میان طرفین به دست خواهد آمد و به افکار عمومی جهان ارایه خواهد شد.
این تحلیلگر اروپایی افزود: موضع رژیم صهیونیستی باعث فشار زیادی بر مواضع امریکا خواهد شد. اما نکته مثبت در این تحول آن است که گروه 1+5 از جمله امریکا در مذاکره مستقیم با ایران حضور دارند و بر این اساس، تحول مذکور مثبت به نظر می رسد و این بار مذاکرات، کاملا جدی است.
اوکراپرس گفت: رکود حاکم بر روند سابق مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به ویژه در زمینه غنی سازی 20 درصدی اورانیوم و برداشتن محدود تحریم ها شکسته خواهد شد و بر این اساس ما امیدواریم که شاهد تحولات مثبتی در این مذاکرات باشیم.
در مذاکرات جاری درباره موضوع هسته ای ایران در ژنو، جان کری وزیر امور خارجه امریکا، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه شرکت دارند.
از سوی دیگر، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد: گروه 1+5 و ایران می توانند در مذاکرات ژنو درباره نقشه راهی برای پایان دادن به اختلافاتشان درباره برنامه هسته ای به توافق دست یابند.
لاوروف به خبرنگاران گفت: اگرچه به نظر می رسد امکان دستیابی به راه حل میان مذاکره کنندگان وجود دارد، اما باید ایران از حق داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای برخوردار باشد.

در همین حال منابع خبری گزارش دادند که وزیر امورخارجه روسیه قرار است برای حضور در نشست ژنو خود را فردا به محل مذاکرات برساند.
AM - 08 - 18:43

پربیننده ترین خبرها