اختلافی که شورای همکاری را به لرزه انداخت

اختلافی که شورای همکاری را به لرزه انداخت
چهارشنبه 29 آبان 1392 - 14:09

اختلاف عربستان سعودی و قطر درباره مصر، شورای همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با مشکلی جدی مواجه کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مطلبی نوشت؛ منابع آگاه کویتی در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و آفریقایی تاکید کردند اختلافی بین عربستان و قطر به علت موضع متفاوت دو کشور درباره اوضاع کنونی مصر وجود دارد که انسجام و اتحاد شورای همکاری را تهدید می کند.
این منابع که خواستند هویت شان فاش نشود، گفتند که کویت برای کاستن از تنش ناشی از این اختلاف بین ریاض و دوحه تلاش می کند.
منابع کویتی همچنین ابراز نگرانی کردند که این اختلاف ممکن است به شورای همکاری آسیب وارد کند، و بر انسجام و اتحاد آن تاثیر بگذارد.
در همین رابطه گفته می شود کشورهای عضو شورای همکاری در قبال پرونده های متعدد به ویژه تحولات سوریه و مصر و روابط نزدیک آمریکا و ایران و همچنین روابط ترکیه و ایران در وضع دشواری قرار گرفته اند، این در حالی است که روابط بین ترکیه و عربستان و امارات به سردی گراییده و امارات سرمایه گذاری خود را به ارزش دوازده میلیون دلار از ترکیه خارج کرده است.
در ادامه این مطلب آمده است که رابطه عربستان با قطر بعد از حمایت علنی عربستان از برکناری محمد مرسی بحرانی تر شد.
عربستان همچنین قول داده است که در مقابل قطع کمکهای غرب به دلیل برکناری محمد مرسی از قدرت، این مسأله را جبران نمایند.
تحلیلگران معتقدند دخالتهای عربستان این کشور را در معرض خطر قرار می دهد، و درگیری برسر قدرت بین این کشور و رقبایش مانند قطر و ترکیه را شعله ور می کند؛ و چه بسا به روابط ریاض با واشنگتن آسیب وارد کند که این اتفاق عملا بعد از نزدیک شدن روابط آمریکا و ایران افتاده است.
حاکمان عربستان ناراحتی خود را از امکان تقویت جایگاه اخوان المسلمین چه در سوریه یا مصر پنهان نمی کنند، و این چیزی است که به خاطر آن جنگیده اند و همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا اخوان المسلمین نتواند در هیچ کشور عربی به قدرت برسد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها