نبردهای سرنوشت ساز ارتش در مناطق مختلف سوریه

نبردهای سرنوشت ساز ارتش در مناطق مختلف سوریه
دوشنبه 4 آذر 1392 - 17:31

العالم - گروههای مسلح تروریست به دنبال پیروزی های مکرر ارتش سوریه در مناطق مختلف ناگزیر به جمع آوری و ساماندهی نیروهای خود و سازماندهی حملات شدند.

خبرنگار اعزامی شبکه العالم  روز دوشنبه گزارش کرد که به دنبال پیروزی ارتش سوریه در محاصره کامل منطقه "غوطه شرقی"، کنترل مجدد بر بیشتر مناطق "غوطه غربی" و پناهگاههای اصلی گروههای مسلح در حومه جنوبی دمشق به ویژه شهرهای السبینه، حجیره و محور ارتباطی آنها از البویضه، الذبابیه و الحسینیه و همچنین پیشروی سریع ارتش در منطقه قاره در شهر قلمون، گروههای مسلح مجبور به گردهم آوردن نیروهایشان شدند. از این رو، تلاش کردند تا به محورهای البحاریه، القاسمیه، الزمانیه، جربا و القیسا تا العتیبه در غوطه شرقی حمله کنند.

حسین مرتضی خبرنگار شبکه العالم در گزارشی از سوریه گفت: حمله گروههای مسلح با هدف فعال سازی مجدد مسیر امداد رسانی از منطقه العتیبه، به ویژه پس از کامل شدن محاصره منطقه غوطه شرقی و جداسازی آن از محور حومه جنوبی دمشق، برای آنها حکم مرگ و زندگی داشت.

گروههای مسلح شب هنگام به باغ های واقع در اطراف این روستاها به ویژه مناطقی که از اهمیت استراتژیک برخوردار بودند نفوذ کردند تا بتوانند از آنجا به برخی از پست های بازرسی نیروهای ارتش حمله کنند. شب هنگام درگیری شدیدی میان نیروهای ارتش و گروههای مسلح درگرفت و نیروهای ارتش حاضر در این مناطق توانستند جلوی پیشروی گروههای مسلح مذکور را بگیرند. همزمان با حمله مذکور شمار زیادی از افراد مسلح از چندین محور وارد این منطقه شدند که با تعقیب و گریز نیروهای ارتش در مناطق زبدین، جسرین و ملیحه مواجه شدند. یک منبع محلی تأکید کرد که شماری از خودروهای حامل افراد مسلح تلاش کردند تا به تروریست هایی که در پست های بازرسی مذکور در حال درگیری بودند کمک برسانند و به آنها ملحق شوند.

در این لحظه نیروهای ارتش سوریه با پی بردن به حساسیت این وضعیت، خط امداد رسانی افراد مسلح در عمق غوطه شرقی را مورد هدف قرار دادند. نیروهای ارتش پس از تعقیب و گریز توانستند ابتکار عمل را به دست بگیرند و از ورود این نیروها به مناطق مذکور جلوگیری کنند. از سوی دیگر ارتش تلاش کرد با عملیات نظامی دقیق و محاصره گروههای مسلح  ازعقب نشینی این نیروها به هر قیمتی جلوگیری نماید.

نیروهای ارتش سوریه با در اختیار داشتن اطلاعات درباره شمار و محل استقرار تروریست ها، توانست در درگیری ها در این منطقه جغرافیایی گسترده از قدرت مانور بیشتری برخوردار باشد و بتواند تروریست ها را دور بزند و همچنین گروههای مسلح را مورد هدف قرار دهد که در نتیجه همه افراد آنها از جمله فرماندهان میدانی شان کشته شدند. به طوری که گروههای مسلح مذکور خودشان به کشته شدن شماری از افرادشان برجسته از جمله "ابو جعفر العراقی"، فرمانده عملیات غوطه شرقی و ابوزاهر فرمانده گردان "شهدای غوطه" و فرمانده گروهک "احباب الله" اعتراف کردند.

یک فرمانده میدانی ارتش سوریه به پایگاه لبنانی "العهد" گفت: ادعای برخی از رسانه ها درباره کنترل گروههای مسلح بر روستاها در این مناطق کاملا عاری از صحت است.

این فرمانده میدانی افزود: ادعای برخی از رسانه ها مبنی بر به اسارت درآمدن و محاصره شدن شماری از اعضای حزب الله توسط گروههای مسلح کذب محض است.

وی افزود: درگیری ها در این مناطق همچنان ادامه دارد و ارتش سوریه مصمم به پیگرد گروههای مسلح و جلوگیری از فرار آنها به مناطق دیگر است.

به گفته این منبع نظامی سوری، هدف از انتشار ادعاهای مذکور توسط گروههای مسلح، افزایش روحیه آنها به ویژه پس از شکست آنها در درگیری های اخیر با هف تأثیرگذاری بر روحیه طرفداران محور مقاومت و منحرف کردن افکار آنها از پیروزی های ارتش سوریه در چندین منطقه و محور و مهم ترین آنه در حلب و پیشروی سریع ارتش سوریه در محاور ریف دمشق می باشد.

از سوی دیگر ارتش سوریه، همچنان به عملیات نظامی و تعقیب گروهها مسلح در اراضی و باغات اطراف شهرک "قاره" تا اراضی "جراجیر" ادامه می دهد. از سوی دیگر نیروهای ارتش، محل استقرار گروههای مسلح در اراضی ریما و صالحیه در منطقه "یبرود" را مورد هدف قرار داده و مسیر امدادرسانی تروریست ها در حد فاصل میان شهرهای "نبک" و "دیر عطیه" را قطع کردند و به محل تجمع مسلحین در محور شرقی این منطقه حمله کردند.

پربیننده ترین خبرها