افزایش نگرانی‌ها از ماجراجویی عربستان در سوریه

افزایش نگرانی‌ها از ماجراجویی عربستان در سوریه
چهارشنبه 6 آذر 1392 - 12:09

یکی از شاهزادگان سعودی تأکید کرد که دولت امارات، عربستان را قانع کرده است که دست از ماجراجویی در سوریه بردارد و طرح براندازی نظام این کشور را کنار بگذارد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، سایت خبری تحلیل "رأی الیوم" نوشت: "ترکی بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود" با اشاره به موضع یکسان امارات و عربستان، در خصوص "نبود هرگونه مجالی برای پذیرش ریسک مقابله با نظام بشار اسد" به شدت از مواضع اردن انتقاد کرده است.

وی با انتقاد از عدم همکاری کافی امان با اولویت های عربستان در خصوص موضوع سوریه، گفت: این مساله سبب شده است مسئولان سعودی از همکاری "ناکافی" اردن در برآوردن اولویت های مدنظر عربستان انتقاد کنند.
به نوشته الرای الیوم، این شاهزاده سعودی، این اظهارات را در جلسه ای محرمانه ای با مسئولان و سیاستمداران اردنی در امان پایتخت این کشور بر زبان راند. این در حالی است که اظهارات وی در زمینه تغییر موضع عربستان در قبال "نظام بشار اسد" برای مسئولان اردنی، در حکم به صدا درآمدن زنگ خطر در مرزهای شمالی اردن بود.
به گفته شاهزاده ترکی، توافق ایران و آمریکا، شرایط را در پیش روی عربستان سعودی تغییر داده است و این مساله سبب شده که آمریکا عربستان را در محدوده خطری راهبردی قرار دهد؛ که معنی آن ناتوانی عربستان از پذیرش ریسک ادامه تلاش برای براندازی دولت سوریه است.
روزنامه رای الیوم تاکید کرد که پس از توافق ایران و آمریکا، ترس عربستان از فروپاشی جایگاه این کشور به عنوان هم پیمان آمریکا در منطقه، برای همگان فاش شده است و به همین سبب است که ریاض از همان لحظات اول که متوجه این مساله شد، تصمیماتی جسورانه گرفت تا بتواند ایران را به عنوان هم پیمان راهبردی دولت سوریه در تنگنا قرار دهد و در این راستا، موضوع برکنار کردن بشار اسد را به عنوان هدف برای خود تعیین کرده بود.
26

پربیننده ترین خبرها