امیر قطر به دنبال رهایی از مفتی فتنه گر

امیر قطر به دنبال رهایی از مفتی فتنه گر
يکشنبه 17 آذر 1392 - 21:33

روزنامه الدستور مصر از تلاش امیر قطر برای رهایی از "یوسف القرضاوی" مفتی فتنه گر قطر و تایید استعفای وی از ریاست مرکز موسوم به اتحادیه جهانی علمای مسلمان خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روز گذشته اخباری از دوحه پایتخت قطر، مبنی بر استعفای قرضاوی از ریاست اتحادیه جهانی علمای مسلمان و نامزدی خالد مشعل از سران جنبش حماس برای جانشینی وی منتشر شد.
علیرغم اینکه قرضاوی در صفحه شخصی خود در توییتر این مطلب را تکذیب کرد، روزنامه "الدستور" از تاکید یکی از منابع ارشد پایه عربی بر درستی این خبر و همچنین تمایل"تمیم بن حمد" امیر قطر، به این مساله و تلاش برای عملی کردن آن با هدف فرار از فتواهای وی که عاملی برای ایجاد شکاف بیشتر میان کشورش و سایر کشورهای عربی است، سخن گفت.
به ویژه اینکه امیر جدید قطر از ترس منزوی شدن کشورش در منطقه که ناشی از خشم فزاینده عربستان سعودی و مصر از سیاستهای این امیرنشین کوچک است، خواهان بازگشت آرام به منظومه کشورهای عربی است.
گفتنی است در سالهای اخیر قرضاوی با ورود به مسائل سیاسی منطقه و دخالت در امور کشورها، کار را به جایی رساند که فتوایی برای ریختن خون سرهنگ معمر القذافی دیکتاتور سرنگون شده لیبی، و پس از وی بشار اسد رییس جمهور سوریه، صادر کرد.
وی همچنین مدعی شده است که اگر جوان بود مسلح می شد و با ارتش سوریه می جنگید. البته پس از خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین برخی قرضاوی را به دوگانگی مواضع متهم کردند زیرا وی از این جنبش مردمی استقبال نکرد و آن را تبریک نگفت.
مصر نیز از فتواهای قرضاوی جان سالم به در نبرد زیرا پس از فروپاشی اخوان المسلمین اتهامهای زیادی را علیه مسئولان مصری مطرح کرد و پس از برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری و فروپاشی گروه اخوان، خطبه های زیادی خواند و  فتواهایی نیز ضد ارتش مصر و الازهر صادر کرد .
پس از جانشینی تمیم بن حمد در قطر به جای پدرش حمد بن خلیفه ، شایعات زیادی مبنی بر تلاش وی برای پایان دادن به نقش قرضاوی منتشر شد، که آخرین خبر نیز یافتن راهی محترمانه برای پایان فعالیت وی بود .
"نبیل نعیم "موسس گروه سلفی الجهاد در گفت وگو با الدستور خاطرنشان کرد: قرضاوی فتواهای عجیب زیادی دارد ، وی نقشی را بر عهده دارد که با پایان آن، راهی برای خلاص شدن از وی پیدا می کنند و وجود شایعه های زیاد درباره تلاش امیر جدید قطر برای پایان دادن به نقش سیاسی قرضاوی، فقط پیش گویی یا ترویج شایعات نیست بلکه شاید با ناکامی طرح امریکا در حاکم کردن اخوان در منطقه؛ مقدمه ای برای پایان دادن به نقش قرضاوی باشد.
وی با اشاره به ناکامی اخوان در مصر و سوریه و درز اخباری در باره تلاش قطر برای ادامه رابطه با "بشار اسد" رییس جمهور سوریه و دولت جدید مصر ،گفت: اینها همه مسایلی است که بر تلاش امیر جدید قطر برای پایان دادن به نقش قرضاوی در آینده ای بسیار نزدیک تاکید می کند.
اما "اسلام الکتاتنی" یکی از رهبران جدا شده از اخوان در اظهار نظری متفاوت گفت: نقش قرضاوی تمام نشده زیرا هنوز طرح امریکا پایان نیافته و این مبلغ دارای نقش زیادی در آن است زیرا سقوط اخوان المسلمین در مصر پایان طرح امریکا نبود.
 وی افزود: کسی که در قطر حکومت می کند "موزه" (همسر امیر قبلی و مادر امیر فعلی قطر) است و نه تمیم ، بنابراین قرضاوی با توجه به تاثیر فتواهای جنجال برانگیزش در جهان عرب و اسلام  مدت زمان زیادی باقی خواهد ماند.
این عضو ارشد و جدا شده از اخوان خاطرنشان کرد: قرضاوی در جهان عرب و اسلام تاثیرات زیادی داشت، اما مواضع دو سال گذشته وی و جانبداری از اخوان علیرغم  تضاد با اصول وی ، موجب شد تا او از چشم بسیاری از شاگردانش بیافتد اما متاسفانه هنوز هستند کسانی که تحت تاثیر وی و فتواهایش قرار دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها