دومین میمون فضانورد ایران سالم بازگشت + فیلم

شنبه 23 آذر 1392 - 11:23

وزیر دفاع کشورمان پس از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر "پژوهش" حامل دومین میمون فضایی برای توسعه تحقیقات فضایی، از بازگشت سالم این میمون با نام "فرگام" خبر داد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دومین میمون فضانورد با نام "فرگام" درحالی توسط کاوشگر ایرانی "پژوهش" به فضا پرتاپ شده که برای نخستین بار در این کاوشگر از سوخت مایع بهره گرفته شده است.
کاوشگر پژوهش، محموله زیستی حامل دومین میمون فضایی با نام "فرگام"، را بامداد امروز توانست با موفقیت به فضا پرتاب کند و ماموریت زیر مداری خود را پشت سر بگذارد تا یک گام دیگر ایران را به اعزام انسان به فضا نزدیک تر کند.
کاوشگر پژوهش که حامل یک میمون از نژاد "رزوس" بود پس از طی یک مسیر زیرمداری تا ارتفاع 120 کیلومتر در مدت زمان حدود 15 دقیقه توانست به زمین باز گردد و موجود زنده را سالم بازیابی کند.

در طول این ماموریت دانشمندان فضایی توانستند علایم محیطی داخل محموله زیستی از جمله صوت، تصویر، ترکیب گازی و علایم حیاتی موجود زنده نظیر نوار قلب و شاخصهای تعیین کننده وضعیت عمومی در طول پرواز زیر مداری را ثبت و کنترل نموده و در ایستگاه های زمینی آنها را لحظه به لحظه رویت کنند.

این اطلاعات ارزشمند دریافتی به متخصصان کشوراین فرصت را می‌دهد تا در زمینه های گوناگون از جمله زیست فضایی، فیزیولوژی، هوافضا و مهندسی پزشکی تحقیقات خود را در حوزه فناوری فضایی تکمیل کنند.

به کار گیری فناوری ضربه گیر فرود برای کاهش ضربه وارده به موجود زنده در زمان نشست، حداقل سازی زمان جستجو و نجات محموله و پاسخگویی مطلوب چتر نجات در مرحله پایانی پرواز از دیگر ویژگی های کاوشگر پژوهش به شمار می رود.

در بهمن ماه سال 1391 دانشمندان ایرانی موفق شدند توسط "کاوشگر پیشگام " اولین میمون را به فضا ارسال و به سلامت بازیابی کنند. با تکرار این موفقیت و دستاوردهای جدید آن، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در فناوری زیست- فضایی بیش از پیش تثبیت شد.
پیام تبریک رییس جمهور
به دنبال این موفقیت، رییس جمهور در پیامی به دانشمندان فضایی کشور برای پرتاب دومین میمون فضانورد به فضا و بازیابی سالم آن تبریک گفت.
متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با عنایت الهی و تلاش های دانشمندان فضایی کشور در اولین روز از هفته پژوهش، کاوشگر پژوهش حامل دومین میمون فضانورد با نام فرگام برای نخستین بار توسط حامل سوخت مایع با موفقیت به فضا اعزام و در کمال صحت و سلامتی بازیابی گردید.
این موفقیت بزرگ را خدمت مقام معظم رهبری و ملت شریف و سرافراز ایران تبریک عرض می‌نمایم. توفیق روز افزون دانشمندان و پژوهشگران کشور را از خداوند منان خواستارم.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها