فرار هزاران نفر از بیم خشونتها در سودان جنوبی

فرار هزاران نفر از بیم خشونتها در سودان جنوبی
دوشنبه 2 دی 1392 - 09:47

هزاران نفر از شهروندان بی دفاع سودان جنوبی از بیم تشدید خشونتها به ساختمان سازمان ملل متحد در شهر بنتو پناه بردند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، دولت مرکزی سودان جنوبی به دنبال حمله اخیر شورشیان کنترل شهر بنتو را از دست داد، و درنتیجه آن شمار زیادی از مردم و ساکنان این شهر آواره شدند.
شهر بنتو که یک شهر نفتی و مرکز ایالت یونیتی است هم اکنون به دست یک فرمانده ارتش و حامی "ریک ماکار" معاون سابق رییس جمهور سودان جنوبی افتاده است.
جوزف کنتراس کفیل سخنگوی مقر سازمان ملل در شهر بنتو گفت: هرچند از ورود  پناهجویان جلوگیری نمی کنیم ولی اداره کردن این شمار از افراد نیز بسیار دشوار است.
وی افزود: ما بدون هیچ ترس وارعابی به ماموریت خود در این منطقه و کمک به مردم ادامه خواهیم داد. هرچند آرامش نسبی در پایتخت سودان جنوبی برقرار است اما خشونتها در بنتو و برخی مناطق این کشور به چشم می خورد.
خشونت‌ها روز یکشنبه (24 آذرماه 1392) در جوبا، پایتخت سودان جنوبی در پی یک کودتای نافرجام آغاز شد و بعد از آن به سرعت به دیگر نقاط این کشور نیز کشیده شد. سالوا کر، رییس جمهور سودان جنوبی، ریک ماکار، معاون پیشین رییس جمهور، را به تلاش برای رسیدن به قدرت از راه خشونت آمیز متهم کرده است.
یاد آور می شود که پس از گذشت دو سال و شش ماه از استقلال سودان جنوبی که به دنبال جنگ داخلی طولانی مدت علیه خارطوم (پایتخت سودان) به دست آمد، از پانزدهم دسامبر، نیروهای شورشی طرفدار ماکار، معاون برکنار شده رییس جمهور سودان جنوبی، به درگیری های مسلحانه با نیروهای طرفدار "سالوا کر" رییس این کشور روی آوردند.
آمریکا یکی از بازیگران توافقنامه صلح ژانویه سال 2005 در نیواشا در کنیا بود که شش سال خودمختاری و سپس همه پرسی درباره استقلال را در ژانویه سال 2011 به جنوب سودان پیشنهاد کرد.
واشنگتن برای اطمینان از اینکه همه پرسی به خوبی برگزار شود و سودان جنوبی به استقلال دست یابد، به طور دیپلماتیک وارد عمل شد و مبالغ زیادی برای رسیدن به این هدف اختصاص داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها