دیدگاه روزنامه آمریکایی درباره آینده حکومت اسد

دیدگاه روزنامه آمریکایی درباره آینده حکومت اسد
دوشنبه 16 دی 1392 - 11:36

یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی، علل پایداری و ایستادگی رئیس جمهور سوریه در برابر هجوم به کشورش را تشریح کرد و از قول سفیر سابق آمریکا در دمشق نوشت: «بشار اسد سرانجام، خاک کشور را وجب به وجب با خون پس خواهد گرفت».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه " کريستين ساينس مانيتور" ادامه حکومت بشار اسد در سوریه را با وجود گذشت سه سال از شروع ناآرامی دراین کشور، ناشی از شکست مخالفان سوری و تشدید اختلافات میان آنان دانست.

این روزنامه آمریکایی با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: مارس 2011 زمانی که معترضان به خیابان های برخی شهرهای سوریه ریختند، انتظار می رفت که سوریه هم به سرنوشت کشورهای دیگر مانند تونس و مصر که دچار انقلاب شدند، یا وضعیتی مشابه آنچه در لیبی و یمن درآستانه روی دادن بود، مبتلا گردد.

کریستین ساینس مانیتور در ادامه نوشت: با وجود گذشت سه سال از شروع اعتراض ها درسوریه، بشار اسد همچنان در راس قدرت است و از کاخ ریاست جمهوری در دمشق نظاره گر تحولات است، زیرا انسجام نظام دمشق و سردرگمی آشکار مخالفان سیاسی و پیروی انقلابیون از گروه های اسلام گرای افراطی، برخی ها را درغرب واداشت تا سخنانی را به زبان بیاورند که یک سال و نیم پیش، انتظار آن نمی رفت و آن اینکه «بشار اسد ممکن است پیروز شود و بقای وی در قدرت، بهتر از پیروزی انقلابیونی باشد که شاید زمینه را برای روی کار آمدن عناصر افراطی وابسته به تشکیلات القاعده و سلطه آنان بر کشور فراهم کند».

این روزنامه آمریکایی سپس به نقل از "رايان كروكر" سفیر سابق آمریکا در دمشق نوشت: «بشار اسد سرانجام، خاک کشور را وجب به وجب با خون پس خواهد گرفت».

کریستین ساینس مانیتور در ادامه این سوال را مطرح کرد که " آیا درحال حاضر می خواهیم که طرفداران شبکه القاعده، نظامی جایگزین را در سوریه واقع در مرکز جهان عربی روی کار بیاورند؟"

نویسنده این روزنامه افزود: به عقیده تحلیلگران، علیرغم همه پیش بینی ها مبنی بر این که رئیس جمهوری سوریه دیگر فرصتی برای ادامه حکومت در این کشور ندارد، بشار اسد همچنان در راس قدرت خواهد ماند.

اما "يزيد صايغ" کارشناس مرکزمطالعات خاورمیانه" کارنگی" در لبنان مدعی شد: "در درگیری سوریه،  بشار اسد که برای ماندن در قدرت برای طولانی ترین مدت ممکن تلاش می کند، حرف آخر را نخواهد زد، زیرا دامنه درگیری ها گسترش یافته است و شاهد پراکندگی نیروهای بشار اسد در مناطق مختلف هستیم تا اینکه کنترل سایر مناطق را از دست ندهد و درنتیجه دیگر فرصتی برای بازگشت به وضعیت قبل از 2011 وجود ندارد".

" کريستين ساينس مانيتور" همچنین نوشت: ادامه بقای بشار اسد در قدرت به سه عامل بستگی دارد: نخست، اختلافات میان مخالفان ("انقلابیونی" که در خارج از کشور منزوی شده اند و گروه های افراطی که در میدان جنگ حضور دارند و این مساله موجب کاهش حمایت های خارجی از آنان شده است) و عامل دوم، حمایت دیپلماتیک و پشتیبانی دولت های ایران و روسیه از نظام بشار اسد و عامل سوم، یکپارچگی وانسجام نظام بشار اسد است که هیچ نشانه ای دال بر فروپاشی آن وجود ندارد.

این روزنامه آمریکایی در پایان آورده است: با وجود جار و جنجال گسترده درباره چگونگی برکناری اسد از قدرت، این موضع همچنین مورد سوال و بررسی است، چرا که در غرب نگرانی ها درخصوص اینکه سوریه به پناهگاهی برای القاعده تبدیل شود، افزایش یافته است و به گفته تحلیلگران غربی، بشار اسد گزینه بدتر برای آینده سوریه نخواهد بود".

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها