ایران در فهرست اول دبیرکل نیست

نخستین دعوتنامه های بان کی مون برای ژنو 2 سوریه

نخستین دعوتنامه های بان کی مون برای ژنو 2 سوریه
دوشنبه 16 دی 1392 - 21:47

العالم - سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که بان کی مون روز دوشنبه ارسال دعوت برای حضور در کنفرانس ژنو 2 در باره سوریه را آغاز کرد ، درحالی که ایران در فهرست اولیه قرار ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش کرد فرحان حق دستیار سخنگوی دبیرکل گفته است که جان کری وزیر خارجه آمریکا ، و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز 13 ماه جاری در باره حضور ایران دراین کنفرانس مذاکره خواهند داشت.

وزیرخارجه روسیه پیش از این با بعید دانستن موفقیت کنفرانس ژنو 2 بدون مشارکت ایران خواهان برگزاری هرچه سریعتر آن شده و تاکید کرده بود که نمی توان مدت زمانی مشخصی برای کنفرانس سوریه مشخص کرد برخی از هم پیمانان ما معتقدند که چند روز یا چند هفته کافی است اما به نظر من این مدت نتیجه بخش نبوده و تعیین محدودیت زمانی نتایج منفی دارد.

سرگئی لاوروف، در مصاحبه با روزنامه روسسکایا ( Rossiiskaya) با اشاره به کنفرانس بین المللی ژنو 2 که وزرای خارجه روسیه و آمریکا اخیرا در خصوص برگزاری آن توافق کردند، اعلام کرد که توافق در خصوص معیارهای کنفرانس ژنو دو در خصوص سوریه امری ضروری است.

"بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل چند روز قبل اعلام کرد که به محض مشخص شدن وضعیت امکان حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 ، دعوتنامه‌های کشورهایی که قرار است در این نشست شرکت کنند، فرستاده خواهد شد. دبیر کل سازمان ملل ابراز اطمینان کرده بود که دعوت از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو2 قطعا تاثیرات مثبتی بر نتیجه این مذاکرات خواهد داشت. 

درهمین حال مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ایران نیز امروز گفت: از آن‌جایی که ایران همواره یکی از کشورهای موثر در حل بحران سوریه بوده است و دعوت به مذاکرات "ژنو 2" باید بدون هیچ پیش‌شرطی باشد.

رضا عامری در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با حضور ایران در مذاکرات "ژنو 2" درباره سوریه خاطرنشان کرد: چنانچه ژنو در چارچوب مناسبی برگزار شود معتقدیم که می‌تواند آغازی برای حل و فصل بحران سوریه باشد و تمام طرف‌های موثر در بحران، می‌توانند آرا و نظرات خود را در قالب مشورت‌های خیرخواهانه ارائه کنند.

او افزود: ایران یکی از کشورهای موثر است که همواره جزئی از راه حل در سوریه بوده است زیرا حضور ایران می‌تواند کمک بزرگی به پیشبرد اهداف و ارائه راه حل مسالمت‌آمیز در این کشور داشته باشد.

کنفرانس ژنو 2 در باره سوریه قرار است 22 ژانویه ( 2 بهمن ) برگزار شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها