کره جنوبی فروش گاز اشک آور به بحرین را لغو کرد

کره جنوبی فروش گاز اشک آور به بحرین را لغو کرد
چهارشنبه 18 دی 1392 - 16:48

دولت کره جنوبی قرارداد فروش یک میلیون و600 هزار گلوله گاز اشک آور و دیگر سلاح های قابل استفاده برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم بحرین را لغو کرد.

روزنامه انگلیسی"فایننشال تایمز" به نقل از " لي جونج جيون" مسئول بخش نظارت بر تجارت نظامی در وزارت دفاع کره جنوبی، گفت که این تصمیم به علت سیاست بی ثباتی در بحرین و مرگ مردم در نتیجه سرکوب آنان توسط گازهای اشک آور و نیز شکایت های گروه های حقوق بشر اتخاذ شده است.

دولت بحرین هنوز توضیحی درباره تعلیق این تصمیم نداده است، رژیم آل خلیفه با استفاده از گازهای اشک آور سمی تاکنون ده ها نفر از شهروندان این مجمع الجزایر را به شهادت رسانده است.

این اقدام پس از فراخوانی صورت گرفته که "بحرین واچ" در ماه ژوئن به راه انداخت و طی آن از سندی پرده برداشت که نشان دهنده تصمیم حکام آل خلیفه برای خرید مقادیر زیادی سلاح از شرکت های شیمیایی "دايكوينگ" و شركت "سي ان او" کره جنوبی و نیز شرکت "رينميتال دينيل" آلمانی بود.

این سازمان اعلام کرده است که تعداد گازهای اشک آوری را که از زمان شروع اعتراض ها در بحرین استفاده شده است، 2 میلیون تخمین می زند.

به گزارش العالم مساحت شهر منامه و حومه آن که در آن اعتراضات صورت می گیرد، کمتر از 70 کیلومتر مربع می باشد که نسبت به میزان گلوله استفاده شده در طول سه سال گذشته، رقم وحشتناکی را نشان می دهد.

دراین حال ، "كيم جون" رئیس اجرایی شرکت دیکوانگ ، یکی از شرکت هایی که در زمینه صادرات گاز اشک آور فعالیت می کند، گفت: تحویل هرماده ای به بحرین به علت افزایش اعتراض های گروه های حقوق بشر غیرممکن است.

وی افزود که این شرکت درصدد صادرات 3 میلیون گازاشک آور بود،اما به احتمال زیاد این قرارداد لغو خواهد شد.

جمعیت اسلامی وفاق ملی ، در اوایل سال 2013 فیلمی به نام" عقب نشینی از مرگ "تولید کرد که به گازهای اشک آور اشاره داشت که مسئولان بحرینی از آن برای حمله به منازل شهروندان در مناطق مختلف که صحنه اعتراض های مردمی است، به عنوان مجازاتی عمومی علیه همگان استفاده می کنند.

این فیلم شامل گزارشی جامع درباره شیوه های سرکوبی است که سلاح هایی را که از آن برای متفرق کردن تجمع ها و سلاح های کشنده را به سلاح های کشنده تبدیل می کند که توصیه ها و هشدارهای شرکت های تولید کننده را نادیده می گیرد چرا که طبق این توصیه ها، استفاده اشتباه از این سلاح ها، منجر به جراحت های شدید یا مرگ می شود.

این موارد مشابه آن چیزی است که در بند 1095 گزارش کمیته مستقل حقیقت یاب آمده است و بدین شرح است:
" گزارش های شاهدان و ادله ای که کمیته حقیقت یاب جمع آوری کرده ، حاکی از آن است که یگان هایی از نیروهای امنیت عمومی ، مقادیری از گازاشک آور را که با هدف متفرق کردن معترضان همخوانی ندارد،
استفاده کرده اند.
در برخی موارد که بازرسان این کمیته در بیست و نهم اوت 2011 منتشر کرده اند، به طور مستقیم به سوی منازل شهروندان یا داخل آن ها گازهای اشک آور شلیک شد، این درحاالیست که هیچ خطری، نیروهای امنیت عمومی را تهدید نمی کرد.
در یکی از موارد، بازرسان کمیته حقیقت یاب، 16 کپسول از کپسول های گازاشک آور را طی مدت کمتر از 4 دقیقه در منطقه ای بسیار پرجمعیت مشاهده کردند.

در حادثه ای دیگر، بازرسان کمیته حقیقت یاب در جانوسان در غرب منامه، چهار کپسول گاز اشک آور را از فاصله ای کوتاه به داخل آشپزخانه و به اتاق نشیمن شلیک کردند.

درنتیجه این حادثه، این منازل دیگر برای افراد ساکن درآن قابل سکونت نیستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها