آمریکا همچنان به اعراب خلیج فارس سلاح می فروشد

آمریکا همچنان به اعراب خلیج فارس سلاح می فروشد
چهارشنبه 18 دی 1392 - 19:24

روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" از تلاش وزیر دفاع آمریکا برای فروش سلاح های پیشرفته بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "فایننشال تایمز" نوشت چاک هاگل در راستای تلاش های این کشور برای متقاعد کردن هم پیمانان منطقه ایش به تعهدات استراتژیک خود، همزمان با پیشرفت در مذاکرات با ایران درخصوص برنامه هسته ای این کشور، برای فروش سلاح های پیشرفته بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش می کند.

به نوشته این روزنامه، هاگل به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نشست امنیت منطقه ای در بحرین اعلام کرده که آمریکا بیشترین توجه خود را درمسیر مقتدر ساختن هم پیمانان منطقه ای خود به منظور تکمیل حضور نظامی مقتدر خود در منطقه متمرکز کرده است.

بر اساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا پیشنهاد کرده است که همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به طور گروهی و نه جداگانه به مجموعه سلاح های پیشرفته شامل موشک های ضدکشتی برای تامین امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم تجهیز شوند.

این پیشنهاد آمریکا به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از نگرانی و دغدغه خاطر این کشورها از تسریع در روند مذاکرات میان قدرت های جهانی و ایران درخصوص برنامه هسته ای این کشور، ارائه شده است.

فایننشال تایمز در ادامه ادعا کرد که اغلب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از فریب خوردن آمریکا در قراردادی خطرناک که می تواند به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را بدهد، نگران هستند و همچنین بیم آن دارند که این مساله موجب شود آمریکا از همکاری استراتژیک بلندمدت با این کشورها شانه خالی کند.

این روزنامه به نقل از هاگل نوشت که منطقه کشورهای حوزه خلیج فارس با تهدیدات روزمره مواجه است و درنتیجه رویکرد آمریکا مبنی بر درپیش گرفتن سیاست گشایش در برابر برخی از مشکلات و مسائل پیچیده در منطقه از جمله برنامه هسته ای ایران و جنگ در سوریه، نگرانی ها از این تهدیدات به طور آشکار به چشم می خورد.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که این کشور به تلاش با هم پیمانان خود در کل منطقه به منظور کمک به دستیابی به سازش سیاسی برای بحران سوریه ادامه می دهد و تلاش می کند تا از سلاح هایی که برای مخالفان سوری درنظر گرفته شده است ، استفاده نادرست نشود.

فایننشال تایمز همچنین نوشت که آمریکا با آماده شدن برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان بعد از جنگ طولانی مدت دراین کشور، از مسئولیت های خود فرار نخواهد کرد و بیش از 35 هزار سرباز را در منطقه حوزه خلیج فارس و اطراف آن مستقر خواهد کرد که از این تعداد ، 10 هزار سرباز و جنگنده های پیشرفته و 50 کشتی جنگی برای حمایت از آب های منطقه ای درنظر گرفته می شود.

این روزنامه انگلیسی در پایان نوشت پیشنهاد آمریکا مبنی بر تجهیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به سامانه های دفاعی پیشرفته، در حالی صورت می گیرد که عربستان سعودی نیز تلاش می کند که اتحادی مستحکم تر در میان کشورهای عضو این شورا ایجاد کند.

گفتنی است کشورهای عربی با این حجم خرید سلاح به انبار باروت در منطقه تبدیل شده اند و بسیاری از تسلیحاتی که در طول سال های گذشته توسط آنها خریداری شده تاریخ مصرفشان گذشته است و یا اینکه به دلیل تکنولوژی بالای آنها، توان بهره برداری و استفاده از آن را ندارد.

عربستان سعودی قراردادی 90 میلیارد دلاری برای خرید سلاح از آمریکا دارد که بزرگ ترین معامله تسلیحاتی جهان به شمار می رود. این کشور همچنین 20 میلیارد یورو تسلیحات و تجهیزات دریایی از فرانسه دریافت خواهد کرد.


 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها