سردرگمی آل سعود در مدیریت تروریست ها در سوریه

سردرگمی آل سعود در مدیریت تروریست ها در سوریه
جمعه 20 دی 1392 - 22:39

رابرت وُرث گزارشگر روزنامه اینترنشنال نیویورک تایمز در ریاض از سردرگمی رژیم حاکم آل سعود عربستان درخصوص چگونگی مدیریت بحران سوریه خبر داد و در گزارش خود نوشت: سیاست آل سعود در قبال جنگ سوریه منسجم نیست جنگی که آل سعود با کمک اسلامگرایان افراطی برای ضربه زدن به نظام بشار اسد و ایران به راه انداخته است و این اسلامگرایان افراطی افکاری دارند که بسیار مشابه افکار القاعده است .

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ورث در ادامه این گزارش خود نوشت: آل سعود با مشکل بزرگ نحوه مدیریت جنگ سوریه مواجه است و می خواهد که این جنگ تا حدامکان خونین و ویرانگر باشد و در این جنگ از افراطیون مسلحی استفاده می کند که آل سعود تقریباً هیچ تسلطی بر آنها ندارد.
ورث در گزارش خود افزود : آل سعود از افزایش قدرت گروه های وابسته به القاعده در سوریه نگران است زیرا هنوز فراموش نکرده که افراطیون عربستانی یک دهه پیش از افغانستان به کشورشان بازگشتند و مشکلاتی به وجود آوردند لذا آنها رفتن اتباع عربستانی به سوریه برای مشارکت در جنگ را ممنوع کرده است ولی این ممنوعیت اجرا نمی شود زیرا حداقل هزاران تبعه عربستانی از جمله فرزندان خانواده های سرشناسی به سوریه رفته اند و وزارت کشور عربستان نیز به این امر اذعان کرده است .   
به باور این نویسنده آمریکایی: آل سعود درپی سرنگون کردن نظام بشار اسد و نظام ایران به عنوان حامی اسد است و تنها ابزارش برای مبارزه با این دو نظام حمایت مالی و نظامی از گروه های مسلح فعال در سوریه است .
ورث به نقل از یک تبعه عربستانی به نام ابوخطاب که در سوریه می جنگید، گزارش داد:  اگر شیعیان کنترل سوریه را به دست بگیرند، کشورم عربستان به خطر می افتد و من برای حمایت از کشورم به سوریه رفتم .
گزارش ورث حاکیست: مسئولان عربستان می گویند که از اتباع این کشور خواسته اند که به سوریه برنگردند ولی از محل سکونت کسانی که درپی بازگشت به سوریه هستند، اطلاعی ندارند و "منصور الترکی" سخنگوی وزارت کشور عربستان نیز می گوید "ما برای جلوگیری از رفتن اتباع عربستانی به سوریه تلاش می کنیم ولی هر تلاشی موفقیت آمیز نیست. ما نمی توانیم مانع خروج همه جوانان از کشور بشویم. بسیاری از جوانان به لندن و شهرهای دیگر رفته اند تا از آنجا به ترکیه و نهایتاً به سوریه بروند."   

به گزارش العالم، مقامات سعودی در حالی چنین سخنانی را بر زبان می رانند که عموماً دروغ می گویند و اسناد و مدارک بسیاری در دست است که آنها زندانیان خطرناک را به شرط رفتن به سوریه آزاد کرده و حتی به خانواده آنها حقوق می پردازند.

پربیننده ترین خبرها