دادگاه رسیدگی به ترور رفیق حریری آغاز بکار کرد

دادگاه رسیدگی به ترور رفیق حریری آغاز بکار کرد
پنج‌شنبه 26 دی 1392 - 12:43

العالم - دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان لحظاتی قبل ( امروز پنجشنبه) در لاهه هلند آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم این دادگاه پس از نزدیک به 9 سال از زمان ترور رفیق حریری تشکیل شده و محاکمه متهمان را به صورت غیابی دنبال خواهد کرد.

حریری که در زمان مرگ 61 سال داشت ، چهاردهم فوریه سال 2005 میلادی بر اثر انفجار بر سر راه کاروان خودر حامل او همراهانش در بیروت به قتل رسید.

مخالفان لبنانی سوریه و دولت های و رسانه های غربی ازهمان ابتدا در یک سناریوی از پیش تعیین شده تلاش کردند که سوریه را به این ترور متهم کنند و به دنبال فشارهای متعدد نیروهای امنیتی و نظامی سوری دو ماه بعد از ترور حریری از لبنان خارج شدند.

در سپتامبر ۲۰۱۰، سعد حریری پسر رفیق حریری و نخست‌وزیروقت لبنان، با تجدید نظر در مواضع پیشین خود، اتهام به سوریه در ترور پدرش را اشتباه و اتهامی سیاسی دانست.

دادگاه ویژه ترور حریری در لبنان که مورد حمایت سازمان ملل متحد است  قبلا اعلام کرده بود که  ادله کافی برای آغاز محاکمه عاملان رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان وجود دارد.

به گفته مسئولان دادگاه اسامی متهمان این پرونده که قرار است به صورت غیابی محاکمه شوند، به این شرح است: مصطفی بدر الدین ( 52 ساله ) و سلیم عیاش( 50 ساله ) که هر دو از مسئولان نظامی حزب الله هستند، و در طراحی و انجام این عملیات تروریستی بر اساس ادعای این دادگاه دست داشته اند.  حسین عنیسی ( 39 ساله ) و اسد صبرا ( 37 ساله ) که هر دو از نیروهای امنیتی لبنانی هستند، این دو متهم هستند نوار ویدیوئی جعلی را در این رابطه ضبط کرده بودند، در ان زمان این دو خود را به نام یک گروه ساختگی معرفی کردند که مسئولیت این اقدام را برعهده گرفتند و به خود را جماعت النصر و الجهاد در بلاد شام نامیدند.

حزب الله و گروه هشت مارس لبنان ضمن رد دست داشتن نیروهای خود در ترور حریری، دادگاه وی را یک دادگاه سیاسی و صهیونیستی می دانند که به مدارک موجود درباره دست داشتن رژیم صهیونیستی در ترور رفیق حریری اهمیت نمی دهد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها