گزارش العالم از روند همه پرسی قانون اساسی مصر

گزارش العالم از روند همه پرسی قانون اساسی مصر
جمعه 27 دی 1392 - 13:18

خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد: درحالی که نتایج اولیه شمارش آرا از موافقت اکثریت مصری ها با پیش نویس قانون اساسی جدید حکایت دارد؛ مخالفان این همه پرسی را باطل و همراه با تقلب توصیف می کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم از قاهره، در حالی که نتایج اولیه شمارش آرای مردم مصر در همه پرسی قانون اساسی این کشور نشان از موافقت 98 درصدی مردم دارد، حامیان اخوان المسلمین بر باطل بودن نتیجه انتخابات تاکید دارند.

برخی از نهادهای جامعه مدنی مصر می گویند اگرچه برخی بی نظمی ها به هنگام رای گیری رخ داد، اما این مسائل نمی تواند صحت و سلامت همه پرسی را زیر سئوال ببرد.گروه های سیاسی هوادار دولت تاکید می کنند که مشارکت در همه پرسی بیشتر ازسطح توقعات بوده و نقشه راه، یک پیروزی کامل را به دست آورده است.

اما ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت (جناح مخالفان) در مقابل با متهم کردن رژیم به نقض عمده قوانین، بر پیروزی ایده تحریم همه پرسی تاکید می کند.

"دالیا زیاده" مدیر مرکز ابن خلدون در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در جریان همه پرسی در برخی از استان ها بیش از 30 مورد اقدامات خشونت بار و ارعاب رای دهندگان گزارش شد؛ به گونه ای که حتی برخی درصدد آزار و اذیت رای دهندگان در برابر مراکز رای گیری بوده و تلاش هایی برای بستن این مراکز نیز صورت گرفت.

اما احزاب و گروه های سیاسی هوادار دولت موقت معتقدند که مشارکت در همه پرسی بیش از مشارکت در انتخابات گذشته بوده است و بیشتر بی نظمی ها نیز متعلق به هواداران گروه اخوان المسلمین بود و این همه پرسی، به ثمر نشستن نقشه راه را نشان می دهد.

"شادی العدل " سخنگوی حزب کنگره مصر در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: این همه پرسی موافقت کلی با "نقشه راه" بود، لذا دولت کنونی باید همگام با ملت حرکت کند.

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که گروه اخوان المسلمین مصر بخش اعظم آن را تشکیل می دهد، روند همه پرسی را اینگونه توصیف کردند که چیزی که پایه و اساس آن باطل باشد؛ خود نیز باطل است.

درحالی که منابع خبری مصر براساس آمار اولیه، از موافقت 98 درصدی شرکت کنندگان در همه پرسی با پیش نویس قانون اساسی جدید مصر خبر داد؛ ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت از تقلب در آن سخن گفت.
ارتش مصر چند ماه پیش محمد مرسی رئیس جمهور وابسته به گروه اخوان المسلمین را از قدرت عزل و دولت خود را روی کار آورده و سپس کار تدوین قانون اساسی جدید را در دستور کار قرار داد. مخالفان این اقدام ارتش را کودتا علیه مشروعیت و دولت برآمده از آن را دولت کودتا می خوانند.

17-23:07

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها