چرا آمریکایی‌ها از اسرائیل خشمگین شدند؟

چرا آمریکایی‌ها از اسرائیل خشمگین شدند؟
دوشنبه 30 دی 1392 - 15:54

اظهارات وزیر جنگ رژیم اشغالگر علیه وزیر امور خارجه آمریکا که تلاش‌های کری برای برقراری سازش با فلسطین را مورد تمسخر قرارداد، روابط واشنگتن و تل آویو را با چالش تازه‌ای روبرو کرده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری العالم، گزارشگر کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: پس از بهبودی روابط آمریکا و اسرائیل، اظهارات بی سابقه موشه یعلون علیه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روابط دو کشور را دچار تنش کرد.

یعلون در گفتگو با روزنامه یدیعوت احرونوت تلاش برای موفقیت مذاکرات سازش را بی‌مورد و برآمده از «یک حس غیرقابل ‌توضیح وسواسی و آخرالزمانی» دانسته است.

وی همچنین گفته است: «تنها چیزی که می‌تواند اسرائیل را حفظ کند، این است که کری یک جایزه صلح نوبل بگیرد و دست از سر ما بردارد.»

گزارشگر اسرائیلی گفت: رئیس کابینه اسرائیل که متوجه تبعات این اظهارات و تاثیر آن بر روابط دو کشور شد بی درنگ موضع خود را از اظهارات یعلون مبرا کرد.

کاخ سفید اظهارات یعلون علیه وزیر امور خارجه آمریکا را به مثابه یک "سیلی به صورت کری" دانست و واکنش شدید اللحن بی سابقه ای به اظهارات مسؤول اسرائیلی نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: "اظهارات یعلون آزار دهنده و نسنجیده است، مخصوصا اینکه آمریکا از هیچ کمکی برای حمایت از امنیت اسرائیل دریغ نمی کند. شک و تردید وزیر جنگ اسرائیل درباره انگیزه کری برای برقراری سازش و زیر سؤال بردن راهکارهای او، برای دولت آمریکا کاملا غیر منتظره بود".

گزارشگر اسرائیلی گفت: یعلون سعی داشت در سخنان خود در دانشگاه "اواکیم"، از شدت لحن گفتار خود علیه وزیر امور خارجه آمریکا بکاهد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی اظهارات یعلون را در دانشگاه اواکیم پخش کرد. یعلون گفت: هرچند در جلسات مذاکرات ما با واشنگتن اختلافاتی وجود دارد، اما این اختلافات نباید منافع و اهداف مشترک را خدشه دارد کند. وی در دانشگاه اواکیم نیز به انتقادات خود از عملکرد آمریکا در خصوص مذاکرات سازش ادامه داد و گفت: آنها از سالیان متمادی تا کنون به دنبال حل نزاع اسرائیل و فلسطین هستند، اما موفق نشدند. به نظر می رسد راهکارهای آنها برای حل نزاع نادرست است.

پربیننده ترین خبرها