خط قرمز سوریه در ژنو 2

خط قرمز سوریه در ژنو 2
چهارشنبه 2 بهمن 1392 - 07:58

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد، موضوع ریاست جمهوری و نظام برای این کشور خط قرمز است.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "ولید معلم" در اظهاراتی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران قبل از رسیدن وی و هیأت همراهش به فرودگاه ژنو گفت: به نظر می‌آید که آمریکا در تشکیل هیأتی قابل قبول از مخالفان شکست خورده است؛ این کشور همچنین قرار بود بیانیه 2118 شورای امنیت را اجرا کند.
کنفرانس ژنو2 صبح امروز ساعت 9 به وقت محلی آغاز می شود.
* چرا مخالفان ملی گرا در داخل سوریه دعوت نشدند
ولید معلم تأکید کرد: سازمان ملل متحد به دلیل تحت فشار قرار گرفتن از سوی طرفهای غربی، از مخالفان ملی گرا در داخل سوریه دعوت نکرده است.
معلم درپاسخ به سئوالی درباره اظهارات برخی اعضای گروه موسوم به "ائتلاف مخالفان" افزود: موضوع رئیس جمهوری و نظام برای ما و ملت سوریه خط قرمز است.
وی در خصوص مضمون دعوت از سوریه برای حضور در ژنو 2، اظهار داشت: مضمون دعوت با مواضع حقوقی و سیاسی ما و مطالبات ملت سوریه همخوانی ندارد، ولی ما به این امید به ژنو آمدیم که این نشست آغازی برای اتخاذ موضعی یکپارچه از سوی سوریه و کشورهای دنیا در خصوص مقابله با تروریسم باشد، تروریسمی که سوریه و منطقه را هدف قرار داده است.
* مشارکت ندادن ایران اشتباهی بزرگ است
معلم درباره حضور نیافتن جمهوری اسلامی ایران در ژنو تأکید کرد: نقش مهم ایران در ایجاد ثبات در منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ مشارکت ندادن ایران در نشست ژنو اشتباهی بزرگ است.
وی افزود: کشورهایی که نمی‌خواهند ایران در این نشست حضور یابد، به دنبال ادامه وضعیت کنونی در منطقه هستند.
معلم خاطرنشان کرد: اقدام سازمان ملل متحد در دعوت از ایران و پس گرفتن آن دعوت را نمی توان یک منطق سیاسی دانست، و این اقدام چیزی غیر از یک نمایش مسخره نیست.

* عربستان هنوز از تروریسم حمایت می کند
وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سئوال که آیا دعوت از عربستان سعودی برای حضور در ژنو، بیانگر عقب نشینی این کشور از حمایت از تروریسم است، اظهار داشت: در خصوص این موضوع که عربستان با حضور در این کنفرانس خواستار تغییر سیاستهایش است، اطلاعی نداریم و ما بر این موضوع تکیه نمی‌کنیم و انتظاری هم برای تحقق آن نداریم؛ عربستان صراحتا اعلام کرده است که حتی اگر کشورهای دیگر مواضع خود را تغییر دهند، به سیاستهای خودش ادامه می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

* مدارکی درباره حمایت مخالفان سوریه از تروریسم
"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز که همراه هیأت رسمی این کشور عازم سوییس شده است، به خبرنگاران گفت: حضور هیأت سوریه در ژنو2 بر اساس منافع عالی ملی کشور و ملت سوریه است؛ و این منافع در جلوگیری از ریخته شدن خون شهروندان، بیرون راندن تروریستهای بیگانه و حمایت از حاکمیت ملی خلاصه می‌شود.
وی افزود: مبارزه با تروریسم راهکار اصلی هر راه‌حل سیاسی است، زیرا با وجود تروریسم، هر اقدام یا گام سیاسی بی معنی خواهد بود.
* مبارزه با تروریسم ادامه می‌یابد
الزعبی تأکید کرد: مبارزه با تروریسم در خاک سوریه ادامه دارد، و با راه حل سیاسی متوقف نخواهد شد.
* هیأت مخالفان، نماینده مخالفان داخلی و خارجی نیست
الزعبی اظهار داشت: هیأت گروه موسوم به "مخالفان" نماینده همه مخالفان چه در داخل و چه در خارج نیست؛ و آنان فقط نماینده خودشان هستند.
وی تأکید کرد: ما دلایل و مدارکی ثبت شده در خصوص دست داشتن برخی گروه‌های مخالف در حمایت از تروریسم، و حمایت مالی آنان در سوریه داریم.
وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: هیأت سوریه از این نشست کنار نمی‌کشد، زیرا ما طرحی ملی گرایانه، بر اساس وحدت ملی و حمایت از حاکمیت کشور و جلوگیری از ریختن خون شهروندان سوری داریم.
الزعبی درخصوص حضور نیافتن جمهوری اسلامی ایران در نشست ژنو2 اظهار داشت: حضور یا عدم حضور ایران در این نشست از جایگاه بزرگ این کشور در منطقه نمی‌کاهد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در خصوص فایده گفتگو با ائتلاف مخالفان با وجود اینکه آنان در ژنو فقط نماینده گروه اندگی از مخالفان هستند، اظهار داشت: در این گفتگو باید ثابت شود که هیأت ائتلاف موسوم به مخالفان توانایی و امکان مبارزه با تروریسم را دارد؛ و این موضوع باید به صورت عملی ثابت شود و نه با گفتار .. این مسأله طی روزهای آینده ثابت می‌شود، البته اگر درصورتیکه اینگونه فرض کنیم که هیأت ائتلاف موسوم به مخالفان ارتباطی با تروریسم ندارد.  
الزعبی در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت سیاسی حل بحران سوریه، گفت: راه حل منطقی سیاسی این است که همگی به این توافق برسند که سوریه در معرض تروریسم بین المللی سازماندهی شده قرار گرفته است؛ و چند کشور در حال نقض قطعنامه‌ها و مقررات شورای امنیت در خصوص مبارزه با تروریسم و به ویژه قطعنامه 1373 هستند، به صورتیکه از تروریستها حمایت مالی، تسلیحاتی، آموزشی، اطلاعاتی و لجستیکی می‌کنند .. این کشورها باید در برابر شورای امنیت و قطعنامه ها و مقررات آن مسئولیت پذیر باشند.
* نقش منفی و بی ارزش اروپا در سوریه
الزعبی درباره نقش اروپا اظهار داشت: نقش اروپا بی ارزش و بی معنی است . اروپا مصداقیت خود را از دست داده است و اگر فرانسه فکر می‌کند یا مدعی است که نقشی مثبت و مؤثر ایفا کرده است، در توهم به سر می‌برد.
* تبلیغات برای مخالفان
الزعبی درباره کشمکش‌ها درخصوص حضور یا عدم حضور مخالفان در ژنو2 گفت: این موضوع نوعی تبلیغات رسانه ای بود تا اینگونه القا شود که حضور آنان دستاوردی بزرگ است؛ این درحالی است که اسامی هیأت ائتلاف موسوم به مخالفان از قبل آماده شده بود.
وی ادامه داد: "رابرت فورد" سفیر سابق آمریکا در سوریه که قبلا به صورت رسمی از سوی وزارت خارجه به عنوان عنصری نامطلوب معرفی شد، بر تهیه فهرست هیأت مخالفان نظارت داشت. اسامی این افراد از قبل در فهرست گنجانده شده بود، و مسائل مطرح شده طی هفته گذشته درباره تماسها همگی تبلیغات رسانه‌ای بود تا اینگونه القا شود که این هیأت تحت فشار و با وعده‌ها و تضمین‌هایی در این نشست شرکت می‌کند.

* همه درگیری‌ها به نفع رژیم صهیونیستی است
"بشار جعفری" نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت: اصل درگیری‌ها در منطقه جهت تحقق طرحی صهیونیستی برای تجزیه منطقه بر اساس طوایف و قومیتها است، زیرا در صورت تحقق این امر، امکان تبدیل رژیم "اسرائیل" به یک "کشور یهودی" امکان پذیر می‌شود.
جعفری خاطرنشان کرد: در سازمان ملل متحد دو جریان وجود دارد؛ یکی به صورت منطقی با بحران سوریه برخورد می‌کند و دیگری با وجود اطلاع از حقیقت تحولات و رویدادهای سوریه نمی‌خواهد به آن اعتراف کند. این دو جریان با یکدیگر در حال کشمکش هستند.
وی افزود: با وجود این، سوریه از هر فرصتی برای اثبات واقعیتها در سوریه استفاده می کند؛ سوریه در سازمان ملل هیچگاه در وضعیت دفاعی قرار نداشته است، بلکه همواره در حال ارائه مستند واقعیتهای سوریه به هیأتها و نهادهای سازمان ملل است.
* لغو دیدار معلم و بان کی مون به دلیل تأخیر اجباری
از سوی دیگر مسئولان یونانی از هیأت رسمی سوریه به دلیل ایجاد تأخیر در پرواز هواپیمای این هیأت به سوی سوییس عذرخواهی کرد.
هواپیمای هیأت سوری عصر دیروز به دلیل خودداری مسئولان فرودگاه آتن از سوخت رسانی، با 4 ساعت تأخیر مواجه شد.
مسئولان یونانی با عذرخواهی از هیأت سوری، مدعی شدند که این اتفاق به صورت غیر عمد صورت گرفته است.
این مسأله موجب شد که وزیر خارجه سوریه نتواند برای دیدار با "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد در زمان تعیین شده قبل از آغاز نشست ژنو2 به شهر "مونترو" در سوییس برسد.

پربیننده ترین خبرها