روسیه: موضع کشورها درباره اوکراین مانند مسکو باشد

روسیه: موضع کشورها درباره اوکراین مانند مسکو باشد
سه شنبه 6 اسفند 1392 - 17:29

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر خودداری کشورش از دخالت در امورداخلی اوکراین، ابراز امیدواری کرد که دیگر کشورها نیز، موضعی مشابه در قبال اوکراین اتخاذ کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سرگئی لاوروف" امروز (سه شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی با همتای لوکزامبورگی اش "جان آسیلبورن" در مسکو، همه تحولات اوکراین را سازنده ندانست و از نگراین دو کشور روسیه و لوکزامبورگ درباره تحولات اوکراین خبر داد.

لاوروف گفت: امیدوارم، همه منطقی مشابه (مسکو) را در پیش گیرند، یا از قدرت نفوذ خود در میان جناح های سیاسی اوکراین استفاده کنند تا بتوانند اوضاع را در این کشور آرام کنند.

وی درباره هرگونه تلاش سودجویانه و یک جانبه برای سوء استفاده از شرایط کنونی اوکراین هشدار داد و تاکید کرد که گذر از مرحله کنونی، نیازمند گفت وگوی ملی و بازگرداندن اوضاع به چارچوب قانون است.

وزیر خارجه روسیه سپس با انتقاد از برخی تلاش ها برای تحمیل گزینه های خاصی بر اوکراین با استفاده از اصل "یا با ما باش یا علیه ما"، تاکید کرد که مسکو به تمام معنی کلمه در تلاش است تا اوکراین بخشی از خانواده اروپایی باشد.

وی خاطر نشان کرد که مسکو، پیش از ارائه کمک های مالی به اوکراین به دنبال آن است که بداند تشکیل کابینه که در این روزها در جریان است، چه روندی را طی می کند و برنامه کاری این کابینه به ویژه درخصوص بازیابی ثبات اقتصادی چه خواهد بود.

لاوروف افزود: در شرایط کنونی، فراهم کردن زمینه بازسازی اقتصاد و توسعه آن، بسیار مهم است و دستیابی به چنین هدفی نیازمند توقف فوری خشونت و حاکمیت دوبارۀ قانون بر کشور و دستیابی به آشتی ملی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین از وضع رسانه ها در اوکراین، پس از وقایع اخیر ابراز نگرانی کرد و در این زمینه به پیشنهادهای خاصی در خصوص منع پخش رسانه های روسی در اراضی اوکراین اشاره کرد و گفت: این پیشنهادها، بر پایه منع پخش رسانه هایی استوار است که توافقنامه پخش تلویزیونی اروپایی را امضا نکرده اند.

لاوروف افزود: روسیه، این توافقنامه را امضا نکرده است اما هیچ کشوری در اتحادیه اروپا، به این دلیل، پخش شبکه های روسی را منع نکرده است. بنابراین اگر چنین اقدامی در اوکراین صورت بگیرد، به مثابه نقض عظیم آزادی بیان خواهد بود.

وی یادآور شد که کمیسر سازمان امنیت و همکاری اروپا، قصد دارد برای اطلاع از جزییات این مساله، به اوکراین سفر کند.

از سوی دیگر، وزیر امورخارجه لوکزامبورگ، تشکیل کنسرسیومی برای کمک کنندگان به اوکراین را خواستار شد و تاکید کرد که روسیه باید یکی از این کشورها باشد.

26

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها