برکناری بی‌سروصدای قرضاوی از امامت جماعت دوحه

برکناری بی‌سروصدای قرضاوی از امامت جماعت دوحه
شنبه 13 ارديبهشت 1393 - 18:30

"یوسف قرضاوی" مفتی جنجالی مصری‌ تبار قطر، درحالی برای دهمین هفته پیاپی در نماز جمعه دوحه حاضر نشد که بر اساس گمانه‌زنی‌ها وی به اتهام فتنه انگیزی، در سکوت کامل، برای زمانی نامعلوم از امامت جمعه کنار گذاشته شده است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری العالم، قرضاوی متهم به فتنه انگیزی که توهین او به برخی کشورهای عربی - به ویژه امارات- موجب فشار شدید کشورهای عربی منطقه بردوحه شده است، بدون هر گونه جنجالی، مجبور به بازنشستگی یا دست کم ممنوع شدن از امامت نماز جمعه در دوحه شده است.

"میدل ایست اونلاین" در گزارشی نوشت: این شیخ مصری الاصل مقیم قطر، سال ها بود که خطبه های نماز جمعه مسجد "عمر بن خطاب دوحه" را ایراد می کرد و طبق معمول، سایت رسمی قرضاوی همواره حضور یا عدم حضور وی در نماز جمعه را یک روز زودتر اعلام می کرد، اما از آخرین نماز جمعه وی در 21 فوریه (30 بهمن) دیگر این خبر در سایت قرضاوی منتشر نشد، اما 11 آوریل گذشته این سایت اعلام کرد که قرضاوی خطبه های نماز جمعه را ایراد خواهد کرد.

اما در آن تاریخ هم برخلاف انتظار، شیخی دیگر نماز و خطبه های جمعه را به جای مسجد عمر بن خطاب، در مسجد "محمد بن عبدالوهاب" اقامه کرد که این امر باعث تعجب نمازگزاران شد و سایت قرضاوی نیز در خبری اعلام کرد که شیخ قرضاوی به علت ناخوشی، از امامت نماز جمعه امروز معذور است.

اینک از آخرین خطبه قرضاوی 10 هفته می گذرد و به عقیده ناظران، به نظر می رسد که غیبت قرضاوی به دستور مقامات قطر، به نحوی با بحران روابط این کشور با چند کشور عرب حوزه خلیج فارس مرتبط است.

از سوی دیگر قرضاوی پیشتر طی سخنانی، مسائل شخصی را دلیل فقدان حضورش در مسجد عمر بن خطاب عنوان کرد.

امارات، یوسف قرضاوی را به دخالت در امور این کشور از طریق انتقاداتش در خطبه های نماز جمعه متهم کرده است، زیرا قرضاوی در خطبه های روز 4 بهمن 1392 امارات را دولتی مخالف حکومت اسلامی دانست و گفت: امارات هر شخصی را که از حکومت اسلامی حمایت کند، به زندان می اندازد.

این اظهارات، برای نخستین بار، به تیرگی روابط امارات و قطر منجر شد، زیرا امارات مقامات قطر را مسئول اصلی این رفتارهای توهین آمیز قرضاوی می داند.

از سوی دیگر خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر اظهارات قرضاوی را محکوم کرد و گفت: قرضاوی فقط از جانب خود سخن می گوید و این سخنان بیانگر سیاست خارجی قطر نیست.اما ریاض، ابوظبی و منامه که از سخنان قرضاوی به خشم آمده بودند اظهارات العطیه را باور نکردند و سفرای خود را از دوحه فرا خواندند و برای بازگرداندن سفرای خود به دوحه شرایطی از جمله پایان دادن به اظهارات قرضاوی را تعیین کردند.

منابع نزدیک به دیوان امیری قطر نیز اعلام کردند که جمعه اخیر دستورات قاطعی به برخی رهبران فراری اخوان المسلمین به دوحه مبنی بر اجتناب از گفت وگو با رسانه ها، داده شده و این امر گامی جدی برای وادار کردن آنها به ترک قطر و رفتن به ترکیه و سودان و غیره است.

به دنبال این دستورات، قرضاوی نیز لحن خود را در قبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تغییر داده و نامه آشتی برای این کشورها که از اظهارات وی ناراحت شده اند، ارسال کرده تا به عقیده ناظران شکاف بوجود آمده بین دوحه و قرضاوی از یک طرف و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از طرف دیگر را برطرف کند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها