آغاز رایزنی‌های مالکی برای تشکیل دولت جدید عراق

آغاز رایزنی‌های مالکی برای تشکیل دولت جدید عراق
دوشنبه 22 ارديبهشت 1393 - 18:53

یک روزنامه عراقی از آغاز رایزنی‌ها و تماس‌های نوری مالکی با گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی به منظور تشکیل دولت اکثریت در عراق خبر داد.

به گزارش شبکه خبری العالم، روزنامه "البیان" در شماره امروز خود نوشت: نخست وزیر و کمیته مذاکره کننده به منظور تشکیل دولت جدید، دیدارها و تفاهماتی با برخی از تشکل ها و شخصیتها از جمله هیأت های حزب الدعوه شاخه داخل، حزب فضیلت، نمایندگانی از موصل و جبهه عمل به ریاست سلیم جبوری، و نیز دکتر برهم صالح، نجم الدین کریم استاندار کرکوک و عبداللطیف جمال رشید اعضای کمیته رهبری در حزب اتحاد ملی کردستان، برگزار کرده است.

روزنامه البیان، ارگان حزب الدعوه الاسلامی به ریاست نوری مالکی، در ادامه نوشت: نشانه های اولیه نتایج شمارش کارت های رای گیری، حاکی از پیشی گرفتن ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به نزدیکترین رقبای خود است. وی 90 کرسی به دست آورده و در تمام استان های مرکز و جنوب از دیگر رقبای خود پیشی گرفته است که این امر فرصت وی برای طرح دیدگاه ها و مواضع خود و در راس آنها تلاش برای تشکیل دولت اکثریت سیاسی مبتنی بر اصول ملی را افزایش می دهد.

البیان تاکید کرد که تلاش های مالکی برای تشکیل دولت اکثریت سیاسی برای آن است که تشکیل چنین دولتی، گزینه ای منطقی در شرایط حساس فعلی عراق است و نیز حرکتی اصلاحی برای پشت سرگذاشتن نقاط ضعف و مشکلات دولت "وحدت ملی" و دولت "شراکت ملی" است که در نهایت می تواند به تحقق خواسته های ملت عراق برای تثبیت امنیت و ثبات و توسعه  اقتصادی و شکوفایی منجر شود.

به نوشته این روزنامه، دولت اکثریت سیاسی بر منافع عالی ملی - و نه رویکردهای طایفه ای و یا قومی- است؛ همچنین این دولت هیچ یک از اقشار ملت عراق را حذف نخواهد کرد، دولت اکثریت نماینده همه خواهد بود و مشارکت هر تشکل نیز بر حسب جایگاه و اهمیت آن و نیز بر اساس شایستگی و تخصص است.     

البیان تصریح کرد که از همه تشکل های پیروز برای مشارکت در دولت اکثریت مبتنی بر اصول و ارزشهای ملی دعوت شده است تا دولتی تشکیل دهند که پایبندی کامل به قانون اساسی داشته باشد و تمامی خواسته های ملت عراق را برآورده کند.

پیش بینی می شود که کمیساریهای عالی مستقل انتخابات، نتایج نهایی انتخابات پارلمان را در پایان ماه جاری اعلام کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها