آیا توافق ایران و غرب، به زیان اقتصاد روسیه خواهد بود؟

آیا توافق ایران و غرب، به زیان اقتصاد روسیه خواهد بود؟
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1393 - 18:52

یک روزنامه روسی با اشاره به آغاز بخش رسمی مذاکرات ایران و 1+5 درباره موضوع هسته‌ای کشورمان با هدف تدوین توافق نامه نهایی میان طرفین نوشت: برخی منابع اعلام کرده‌اند که طرفین می توانند اختلافاتشان را حل کنند و تا 20 ژوئیه (اواخر خرداد) به توافق دست یابند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "نیزاویسیمایا گازتا" افزود: یکی از دلایل پیشرفت در مذاکرات هسته ای، بحران اوکراین است به طوری که اتحادیه اروپا، تلاش می کند از وابستگی خود به منابع انرژی روسیه بکاهد و انرژی مورد نیاز خود را از ایران وارد نماید. اروپا در سال 2012 تحریم هایی را علیه خرید نفت ایران وضع و آن را نظام بانکی بین المللی (سویفت) خارج کرده و به بیمه کشتی های تجاری کشورمان پایان داده بود.

سایت شبکه روسیا الیوم به نقل از روزنامه مذکور خاطرنشان کرد: کشورهای جنوب اروپا، (اسپانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال) بیش از سایر کشورها از این تحریم ها علیه ایران زیان دیده اند. زیرا این کشورها به همراه برخی از شرکت های بزرگی که از بازار ایران خارج شدند مقادیر زیادی نفت از ایران خریداری می کردند. در زمینه سیاسی نیز، ولادمیر ساگین کارشناس ارشد مرکز شرق شناسی وابسته به آکادمی مسائل ایران در روسیه، گفت: گسترش روابط اتحادیه اروپا با ایران می تواند به وابستگی آن به روسیه به ویژه در زمینه نفت و گاز پایان دهد. امریکا و اتحادیه اروپا می خواهند ایران را به سوی خودشان بکشانند تا در زمینه بحران اوکراین نسبتا بی طرف باقی بماند.

به نوشته این روزنامه بی تردید اروپا، در وضعیت کنونی بیش از رویدادهای اوکراین، دغدغه برداشتن تحریم های ایران را دارد. با این وجود، ایران نمی تواند نفت و گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را به طور فوری تأمین یا حتی با روسیه در این زمینه رقابت نماید. زیرا این کار نیاز به سرمایه گذاری و وقت دارد.

ساگین می افزاید: سهم ایران در بازار نفت جهانی به حدی نیست که باعث کاهش قیمت نفت شود و غرب نمی تواند با سوء استفاده از رفع تحریم های ایران، به روسیه زیان برساند.

پربیننده ترین خبرها