دلیل توبه جنگجویان مغربی در سوریه

دلیل توبه جنگجویان مغربی در سوریه
شنبه 3 خرداد 1393 - 13:37

گروهی از جنگجویان مغربی سابق در سوریه که هم اکنون در زندانهای مغرب به سرمی برند، با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی از همه فعالیت‌های سابق خود "توبه" کرده و به اشتباهشان اعتراف کردند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این گروه از جنگجویان سابق، از مسؤولان مغرب خواستند تا آنها را مورد عفو قرار داده و آزاد کنند؛ آنها همچنین آمادگی خود را برای بازگشت به جامعه و زندگی طبیعی ابراز داشتند.
این 19 جنگجو بعد از بازگشت از جنگ در سوریه در خاک مغرب دستگیر شدند.
آنها  در بیانیه‌ای با عنوان "حقیقت و توبه" خاطرنشان کردند: اشتباهی را که بسیاری از ما درقبال خود و خانواده خود مرتکب شده‌ایم، درک کردیم.
این بیانیه با لحنی اعتراف گونه نگاشته شده است، و در آن از مسؤولان مغربی خواسته شد که با پرونده آنها از نظر اجتماعی و انسانی به جای امنیتی برخورد شود.
در این بیانیه آمده است: لازم است که ماهیتی اجتماعی و انسانی به این پرونده داده شود و دست این افراد را بگیرند و آنها را به اصلاح اشتباهات خودشان تشویق کنند چرا که آنها پیش از هرچیز، فرزندان این میهن هستند و به قوانین و اصول و مبانی ثابت آن احترام می‌گذارند.
این جنگجویان سابق درباره علل مهاجرت از مغرب و به دست گرفتن سلاح در کنار گروههای مسلح که آن را در این بیانیه "تجربه ای خطرناک" توصیف کردند، گفتند: تصاویر کشته شدن، اهانت و هتک حرمت ملت برادر سوریه وجدان ما را به درد آورد و همچنین فتوای علمای (وهابی) از اولین عواملی بود که ما را تحریک و تشویق کرد که از مرزها به سمت سوریه برویم؛ خصوصا که کنفرانس برگزار شده در مصر در مصوبات خود خواهان بسیج همگانی شد.
این بیانیه افزود: برگزاری کنفرانس گروه موسوم به دوستان سوریه در مغرب نیز در سال گذشته ازبارزترین مشوق ها برای عزیمت به سوریه بود و ما تسهیلات ارایه شده برای عزیمت از طریق فرودگاه را نیز فراموش نمی کنیم و همین امر نیز باعث شد تا جوانان مغربی که اصلا هیچ گونه تفکر افراطی نداشتند، از فرصت ایجاد شده برای پاسخ به درخواست انسانی درقبال ملت سوریه تفسیر کنند.
این جنگجویان سابق در بیانیه خود با توصیف اینکه تمایل به "شهادت" به "جهنم" تبدیل شد، از متقاعد نشدن خود و مخالفت خویش در مشارکت در نبردهای کنونی بین گروههای مخالف مسلح در سوریه سخن گفتند.
آنها در این بیانیه افزودند: با وجود اینکه می دانستیم به محض بازگشت به مغرب ممکن است دستگیر شویم، اما تصمیم به بازگشت گرفتیم و در کنار این مسائل، شرایط اجتماعی و اقتصادی دشوار خانواده‌های ما نیز مزید علت شد تا به میهن بازگردیم.

پربیننده ترین خبرها