القدس العربی:

"امیر کویت شکست عربستان را ثابت کرد"

سه شنبه 13 خرداد 1393 - 12:07

روزنامه القدس العربی چاپ لندن با اشاره به سفر شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت به جمهوری اسلامی ایران و دیدارهای وی نوشت، که این سفر شکست سیاستهای متکبرانه عربستان سعودی را ثابت کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، القدس العربی روز سه شنبه در سرمقاله خود تأکید کرد: با توجه به اینکه کویت ریاست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب را برعهده دارد، بنابراین دیدار امیر کویت با مسؤولان ایرانی صرفا یک دیدار دوجانبه نمی تواند باشد بلکه به منزله یک "اجلاس سران منطقه ای" به شمار می رود. گواه این مدعا نیز پرداختن گفت وگوها و مذاکرات در تهران به بحران‌هایی است که بر کل منطقه از عراق و لبنان گرفته تا سوریه و عربستان و یمن سایه افکنده است.
القدس العربی خاطرنشان کرد: نمی‌توان نزدیکی روابط بین کویت و ایران را از طرح دیپلماتیک عربستان سعودی برای گشودن کانال‌های مستقیم با ایران بعد از رهایی سیاست خارجی ریاض از سلطه شاهزاده بندر بن سلطان - درچارچوب فرمان شاه سعودی در برکناری گروهی از مسؤولان سعودی- جدا دانست. این برکناریها بیانگر آن است که ریاض دریافته است که عمیقا در منطقه و داخل در تنگنا قرار گرفته است.
به نوشته القدس العربی، نکته قابل توجه این است که دست کشیدن ریاض از سیاست تنش آمیز درقبال ایران برای متقاعد کردن این کشور به منظور پایان دادن به دوره رکود در روابط کافی نبود، چرا که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از پاسخ مثبت به دعوت عربستان برای سفر به این کشور به علت همزمانی این دعوت با نشست هایش با اروپایی ها (مذاکرات هسته ای) عذر خواست.
در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است؛ کویت تنها کشوری است که روابطی خوب با همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کنار ایران دارد.
القدس العربی با اشاره به تلاش عربستان برای دور زدن ناتوانی خود درجلوگیری از خلا در نهاد ریاست جمهوری لبنان و سومین دوره نخست وزیری نوری مالکی در عراق و درگیریها با حوثی‌ها در یمن و پیچیدگی های اوضاع فاجعه بار در سوریه، خاطرنشان کرد؛ کاهش نفوذ عربستان در این پرونده ها باعث فرسایش جایگاه منطقه ای این کشور شده است و همین امر ریاض را بر آن داشته است تا به رقابت با زمان برای شکستن این انسداد منطقه ای بپردازند و همین امر هم عربستان را به اجبار به سمت تلاش برای گفت وگو با ایران سوق داده است.
این روزنامه افزود: این امکان وجود دارد که سفر امیر کویت به تهران سایر کشورهای عربی را تشویق کند که همین راه را درپیش بگیرند و ر برای ریاض دشوار خواهد بود که تداوم فشار خود را برای منزوی کردن یک کشور (ایران) را توجیه کند، درحالی که خودش در تلاش برای رسیدن به تفاهم با آن است.
روزنامه القدس العربی درپایان نوشت: نتایج احتمالی سفر امیر کویت هرچه باشد، این سفر درسی برای مدیریت مناقشات بین المللی و گواهی تاریخی مبنی بر شکست سیاست "تکبری" است که عربستان از چند دهه پیش در منطقه در پیش گرفته است.

پربیننده ترین خبرها