قطر از السیسی دلجویی می کند

قطر از السیسی  دلجویی می کند
يکشنبه 18 خرداد 1393 - 18:17

العالم - شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با ارسال پیامی پیروزی عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید مصر را به وی تبریک گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، خبرگزاری رسمی قطر گزارش کرد که شیخ تمیم به مناسبت سوگند یاد کردن السیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید مصر به وی تبریک گفته است.

براساس این گزارش سایر مقام های قطر از جمله شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر و وزیر کشور نیز پیام های تبریکی برای السیسی ارسال کرده اند.

این درحالیست که به گفته منابع مصری ، هیچیک از مقام های بلند پایه قطر برای حضور در مراسم تحلیف عبدالفتاح السیسی که امروز برگزار شد ، به قاهره دعوت نشده بودند.

السیسی امروز بعد از سوگند یاد کردن در دادگاه عالی قانون اساسی، راهی کاخ اتحادیه شد تا در حضور مقامات مصری و سران کشورهای عربی و خارجی، حکم ریاست جمهوری ۴ ساله خود را دریافت کند.

به دنبال کودتای عبدالفتاح السیسی در تیرماه سال 1392 که منجر به سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهوری وقت مصر از قدرت شد ، مقام های قطر به صورت آشکار و پنهان حمایت از محمد مرسی که به زندان ا فتاده بود و اخوان المسلمین حمایت کردند.

"حمایت های مالی ، سیاسی و تبلیغاتی قطر از محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین موجب دلخوری مقام های جدید مصر بوده است"

حمایت های مالی ، سیاسی و تبلیغاتی قطر از محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین موجب دلخوری مقام های جدید مصر بود و روابط دو کشور از آن زمان سرنگونی مرسی رو به تیرگی گذاشت.

در اواخر سال گذشته مقام های قضایی قاهره از دریافت دادخواستی خبر دادند که در آن امیر قطر به حمایت از اخوان  المسلمین  و دخالت در امور داخلی مصر متهم شده بود.

"عاصم قندیل" از وکلای مصری گفت که در دادخواست خود به سخنان شیخ تمیم استناد کرده است که گفته بود "حمایت از گروه اخوان المسلمین تشکر نمی خواهد؛ بلکه وظیفه است".  پایگاه خبری الموجز این سخن را از امیر قطر نقل کرده بود.

به گفته قندیل امیر قطر به "تحریک برای اقدامات خشونت آمیز در مصر از طریق پناه دادن به برخی از عناصر این سازمان تروریستی مانند عبدالماجد" متهم شده است.

همچنین مصر از مسئولان قطری خواسته بود تا عاصم عبدالماجد محمد ماضی عضو مجلس شورای جماعت اسلامی را برای محاکمه جنایی به قاهره تحویل دهند.

عبدالماجد متهم شماره 9 در پرونده ترور انور سادات رئیس جمهوری اسبق مصر در سال 1981 میلادی بود و مورد پیگرد قضایی دادستانی مصر در چند پرونده است.

قطر درپی سرنگونی مرسی از تمدید مهلت چهار میلیارد سپرده در بانک مصر سرباز زد و شبکه الجزیره بازوی رسانه ای قطر نیز حملات شدیدی علیه مسئولان جدید مصر و حمایت از اخوان و اعتراضات آنها به راه انداخت.

پربیننده ترین خبرها