روسای جمهوری مصر؛ سوگندهای بادوام و بی دوام

روسای جمهوری مصر؛ سوگندهای بادوام و بی دوام
يکشنبه 18 خرداد 1393 - 21:46

العالم - عبدالفتاح السیسی ژنرال قدرتمند مصری امروز دردادگاه قانون اساسی به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد کرد ، تا پس از وقفه ای نه چندان طولانی بعد از سرنگونی حسنی مبارک ، میراث کرسی ریاست جمهوری این کشور به دست فردی با پیشینه نظامی بیفتند.

دهم تیرماه سال 1391 محمد مرسی که  پس از یک انتخابات جنجالی به عنوان رئیس جمهوری مصر انتخاب شده بود ، در برابر دادگاه  قانون اساسی به عنوان اولین رئیس‌جمهوری بدون پیشینه نظامی پس از سه دهه حکومت حسنی مبارک سوگند یاد کرد.

اما محمد مرسی در برابر مخالفت های داخلی و فشار های نظامیان به رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی که وزیر دفاع منتخب او بود ، دوام نیاورد و پس از حدود یکسال با اقدام نظامیان از کار برکنار و عدلی منصور رئیس دادگاه قانون اساسی جانشین موقت او شد.

"از زمان سرنگونی رژیم پادشاهی درسال 1952 تا پیش از انقلاب سال 2011 ، به ترتیب محمد نجیب ، جمال عبدالناصر ، انورسادات و حسنی مبارک که همگی پیشینه نظامی داشته اند ، طی سالیان طولانی به عنوان رئیس جمهوری در مصر حکومت کردند."

به این ترتیب پس از مرسی " عدلي منصور"  رييس دادگاه عالي قانون اساسي که از حامیان اقدام نظامیان در سرنگونی مرسی بود،  در سیزدهم تیرماه سال 1392 به عنوان رييس جمهوری موقت در دوران انتقالي در سالن بزرگ اين دادگاه در قاهره سوگند ياد كرد.

اکنون پس از گذشت نزدیک به یکسال باردیگر دادگاه قانون اساسی امروز (یکشنبه ) شاهد سوگند یاد کردن عبدالفتاح السیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید مصر بود که با 97 درصد اراء در انتخابات اردیبهشت ماه گذشته به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد.

از زمان سرنگونی رژیم پادشاهی درسال 1952 تا پیش از انقلاب سال 2011 ، به ترتیب محمد نجیب ، جمال عبدالناصر ، انورسادات و حسنی مبارک که همگی پیشینه نظامی داشته اند ، طی سالیان طولانی به عنوان رئیس جمهوری در مصر حکومت کردند.

پربیننده ترین خبرها