عربستان 2 معترض قطیف را به اعدام محکوم کرد

عربستان 2 معترض قطیف را به اعدام محکوم کرد
سه شنبه 20 خرداد 1393 - 08:37

دادگاهی در عربستان سعودی دو معترض را به اتهام "ایجاد نا امنی و تشکیل گروهی تروریستی در منطقه العوامیه" در استان شیعه نشین قطیف در شرق این کشور، به اعدام محکوم کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که دادگاه کیفری ویژه رسیدگی به مسایل تروریسم و امنیت این کشور در نشست روز دوشنبه خود در جده دو نفر از سه متهم را به اعدام و یک نفر را به 25 سال حبس و 25 سال ممنوعیت از سفر محکوم کرد. 
بنابر این گزارش متهمان همچنین به فساد و اخلال در امنیت ، تیراندازی به طرف یک مرکز پلیس عوامیه، پرتاب کوکتل مولوتوف به طرف چند خودروی امنیتی و مشارکت در تظاهرات در عوامیه و طراحی شعارهای ضد حکومت متهم هستند. 
این احکام در مدت 30 روز قابل تجدید نظر خواهی است. 
ماه گذشته نیز دو نفر به اتهام هایی مشابه در حواث عوامیه به اعدام محکوم شده بودند.   
این محاکمه ها در بهار 2013 برای رسیدگی به اتهام معترضان و مشارکت کنندگان در تظاهرات در منطقه قطیف که عربستان از آن به خشونت و شورش یاد می کند، آغاز شد. 
منطقه قطیف هم زمان با انقلاب مسالمت آمیز بحرین، شاهد تظاهرات مردمی بود. این اعتراضات مسالمت آمیز در عربستان نیز در سال 2012 به کشته شدن 30 شهروند به دست نیروهای امنیتی منجر شد.
منطقه الشرقیه مرکز اصلی سکونت شیعیان عربستانی به شمار می رود و شیعیان حدود 10 درصد جمعیت 20 میلیون نفری عربستان سعودی را تشکیل می دهند.  
سازمانهای حقوقی می گویند نیروهای امنیتی عربستان سعودی از بهار 2011 بیش از 950 نفر را در قطیف و الاحساء بازداشت کردند با وجود آزادی شماری از آنها اما هنوز بیش از 200 نفر از آنها در بازداشت به سر می برند. 

پربیننده ترین خبرها