واکنش مقاومت فلسطین به طرح آتش بس مصر

واکنش مقاومت فلسطین به طرح آتش بس مصر
سه شنبه 24 تير 1393 - 09:19

مصر سرانجام پس از 9 روز از آغاز حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه، طرحی را به منظور "توقف جنگ علیه ملت فلسطین" و آرام سازی اوضاع در نوار غزه ارائه کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع مصری اعلام کرد: در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است که این طرح در ادامه تلاش های پیگیر و تماس های بی وقفه ای که مصر و مراجع عالی این کشور طی دو هفته گذشته با طرف های ذیربط و طرف های منطقه ای و بین المللی برقرار کرده اند و در راستای احساس مسؤولیت قاهره در قبال برادران فلسطینی و به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون آنها و افزایش آمار شهدا و مجروحان در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی ارائه می شود.
 

متن کامل طرح پیشنهادی مصر بدین شرح است:
1ـ جمهوری مصر در راستای مسؤولیت تاریخی خود و اعتقاد به اهمیت تحقق صلح در منطقه و اهتمام به حفظ جان فلسطینیان بی گناه و به منظور جلوگیری از ریخته شدن خون آنها، از اسرائیل و گروه های فلسطینی می خواهد هر چه سریعتر به درگیری پایان دهند؛ چرا که اتخاذ مواضع سرسختانه و اعمال خشونت متقابل که می تواند منجر به کشته شدن افراد بیشتری شود، به نفع هیچ یک از طرفین نیست و از همین رو، طرفین باید طی دوره آرام سازی به موارد زیر پایبند باشند:
الف: اسرائیل باید تمامی حملات زمینی، دریایی و هوایی خود علیه نوار غزه را متوقف کند و از هر گونه حمله زمینی به غزه یا کشتار شهروندان فلسطینی خودداری کند.
ب: گروه های فلسطینی در باریکه غزه نیز باید تمامی اقدامات هوایی، دریایی و زمینی و حتی عملیات های زیرزمینی خود از نوار غزه را متوقف کنند و از هر گونه شلیک موشک؛ صرفنظر از انواع این موشک ها و نیز از عملیات مرزی و حمله به شهرک نشینان خودداری کنند.
ج: بازگشایی گذرگاه ها و تسهیل در روند تردد کالا و مسافر از طریق گذرگاه های مرزی و ایجاد ثبات واقعی در اوضاع امنیتی.
د: دیگر مسائل، از جمله مساله امنیت در مذاکرات با طرفین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
2ـ نحوه اجرای طرح:
الف: توافقات آرام سازی مطرح شده در قالب این طرح باید از ساعت 6 (به وقت گرینویچ) روز سه شنبه 15/7/2014 به مورد اجرا گذاشته شود و طرفین به مدت 12 ساعت پس از اعلام آغاز اجرای طرح از هر گونه تیراندازی خودداری کرده و بدون هیچ پیش شرطی طرح مزبور را قبول کنند.
ب: حضور هیات های عالی رتبه اسرائیل و گروه های فلسطینی در قاهره طی 48 ساعت پس از آغاز اجرای طرح به منظور تکمیل مذاکرات آرام سازی و اتخاذ اقدامات اعتماد سازی میان طرفین. بر اساس مفاد توافقنامه آرام سازی سال 2012 قاهره، مذاکرات با هر یک از طرفین به صورت جداگانه برگزار خواهد شد.
ج: طرفین نباید هیچ اقدامی که بر اجرای توافقات مزبور تاثیر منفی بگذارد، انجام دهند و به طرف مصری برای پایبندی به توافقات صورت گرفته تضمین دهند تا قاهره بر روند اجرای طرح، نظارت داشته باشد و در صورت انجام هر گونه اقدام مغایری از سوی طرفین، طرف مربوطه را بازخواست کند.

 

شمار قابل توجهي از قربانيان حملات رژيم صهيونيستي به غزه زن و كودك هستند

* مخالفت کامل قسام با طرح مصر
گردانهای شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس، با اعلام مخالفت کامل خود با طرح آتش بس مصر، تأکید کرد که نبرد با دشمن صهیونیستی ادامه دارد و شدت خواهد گرفت.
قسام با اشاره به این که هنوز هیچگونه طرحی به صورت رسمی به طرفهای فلسطینی در غزه ارائه نشده است؛ خاطرنشان کرد که محتوای این طرح اگر صحت داشته باشد، این طرح به هدف تسلیم است به همین دلیل گردانهای عزالدین قسام  کاملا با آن مخالف است و برای قسام فقط در حد جوهر روی کاغذ می باشد.
* حماس: هیچ طرحی به صورت رسمی ارائه نشده است
از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که هنوز هیچ طرحی به صورت رسمی به این جنبش ارائه نشده است و مسائل مطرح شده در خصوص خلع سلاح مقاومت، غیر قابل بررسی است.
حماس تأکید کرد که ملت فلسطین تحت اشغالگری قرار دارد، و مقاومت با هر ابزاری حق مشروع ملتهای تحت اشغال است.
"سامی ابوزهری" سخنگوی حماس گفت: آتش بس قبل از رسیدن به توافق برای آرام سازی اوضاع، پذیرفتنی نیست و در هیچ وضعیت جنگی چنین اتفاقی نیفتاده که اول آتش بس صورت بگیرد، سپس مذاکره انجام شود.
ابوزهری تأکید کرد: پاسخهای مقاومت تا تحقق همه مطالبات مردم فلسطین ادامه دارد و با توجه به جنایات بزرگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، هرگونه آتش بس یکجانبه از سوی این رژیم بی ارزش است.
* جهاد اسلامی: آتش بسی در کار نیست
"خالد البطش" از رهبران جنبش جهاد اسلامی نیز در واکنش به طرح مصر گفت، که مسائل اینگونه اداره نمی شود و چنین طرح هایی نباید در رسانه‌ها اعلام شود.
وی افزود: تا زمانی که جامعه جهانی حقوق ملت فلسطین را به رسمیت نشناسد و محاصره غزه لغو نشود، آتش بس با رژیم صهیونیستی در کار نخواهد بود. 

پربیننده ترین خبرها