دلیل ملاقات محرمانه اوباما با پادشاه اردن

دلیل ملاقات محرمانه اوباما با پادشاه اردن
دوشنبه 17 شهريور 1393 - 13:58

روزنامه‌نگار و پژوهشگر سرشناس عرب با اشاره به نگرانی گسترده جامعه اردن از نفوذ گروه تروریستی داعش، و دیدار اخیر رئیس جمهور آمریکا با پادشاه اردن، دلایل سکوت مسؤولان اردنی درباره این گروه تروریستی را فاش کرد.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم "عبدالباری عطوان" با اشاره به نگرانی اردن از گروه تروریستی داعش تأکید کرد: این‌ روزها به هر نقطه از پایتخت اردن که سر بزنید، چه در رستورانها، مطبوعات، رسانه‌ها، دفاتر وزرا و حتی تاکسیها، سؤال مطرح در همه محافل درباره داعش و سرکرده این گروه ابوبکر بغدادی است؛ و این‌که آیا ائتلاف بین المللی می‌تواند مانع این گروه شود.
عطوان گفت: اردنی‌ها از گروه تروریستی داعش و خطر بزرگ آن ترسیده‌اند، و از این نگران هستند که این گروه به اطراف و یا عمق این کشور نفوذ کند؛ آنها همچنین این سؤال را مطرح می کنند که آیا در اردن هسته‌های خفته داعش وجود دارد و آیا اردن به ائتلاف بین المللی برای مقابله با این گروه می پیوندد؛ آیا این کار مانند حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به صورت محرمانه صورت می گیرد، و یا اینکه مشارکت علنی خواهد بود.
عطوان خاطرنشان کرد: طی اقامت بسیار کوتاهی که در اردن داشتم، با شمار بسیاری از مسؤولان درجه یک، اصحاب رسانه، اندیشمندان، مبلغان و شهروندان عادی دیدار کردم و البته بیشتر شنونده بودم. حس کردم که اختلافاتی بین آنان درباره پدیده داعش و چگونگی مقابله با آن و همچنین ریشه و نحوه این گروه تروریستی وجود دارد؛ ولی آنها همگی درباره این مسأله اتفاق نظر داشتند که نباید خطر و حجم قدرت داعش را ساده گرفت و اینکه داعش فقط از مرزها عبور نمی‌کند بلکه به مغزها و به ویژه افکار جوانان نیز نفوذ می‌کند.
عطوان با اشاره به دیدار هفته گذشته سران ناتو در لندن گفت: رئیس جمهور آمریکا نیز دو دیدار جداگانه و محرمانه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالله دوم پادشاه اردن انجام داد؛ دیدار اول در حاشیه نشست ناتو بود و دیدار دوم (با ملک عبدالله) و بدون حضور دیگر سران عرب صورت گرفت؛ این درحالی است که اردن عضو ناتو نیست.
وی افزود: خبر این دیدار محرمانه، به صورت گسترده در جامعه اردن انعکاس یافت و گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره آن صورت گرفت که عمده ترین آنها مشارکت اردن در یک ائتلاف بین المللی و ارسال نیرو به عراق و سوریه یا هر دو کشور برای جنگ با داعش است.
عطوان ادامه داد؛ با انتشار اینگونه گمانه‌زنی‌ها، "عبدالله النسور" نخست وزیر اردن تأکید کرد که اردن عضو 10 کشور شرکت کننده در ائتلاف اعلام شده از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیست؛ رسانه های اردن اظهارات نخست وزیر این کشور را با این تیتر مطرح کردند که اردن در جنگ علیه داعش شرکت نمی کند. افکار عمومی اردن و پارلمان این کشور هم با این کار مخالفند زیرا آنان مقابله با داعش را خطرناک می دانند.
عطوان با اشاره به سکوت دولت و رسانه‌های رسمی اردن درباره موضوع داعش، اظهار داشت: از یکی از مسؤولان ارشد دولت اردن درباره دلیل این "سازش" رسانه ای و سیاسی در قبال داعش پرسیدم  و او هم در جوابی بسیار محافظه کارانه گفت: به همین سادگی، ما نمی‌خواهیم آن را تحریک کنیم؛ ما اکنون تلاش می کنیم از طریق کاهش نرخ بیکاری و بهبود خدمات و از بین بردن فساد و کاهش رنج شهروندان، از به وجود آمدن پایگاه مردمی برای داعش جلوگیری کنیم. وی با این حال اذعان کرد که کارها به کندی پیش می رود.
عطوان خاطرنشان کرد: اطلاعات منتشر شده در جامعه اردن، بیانگر آن است که سرویسهای امنیتی بیش از 150 جوان را به اتهام عضویت و یا وابستگی به داعش و تفکرات آن بازداشت کرده اند و هر کسی را که ممکن است در گرفتن نیرو و یا ایجاد هسته‌های خفته نقش داشته باشد، زیر نظر دارند.
عطوان گفت: یک مسؤول ارشد اردنی در ملاقاتی به من گفت که نگران است داعش در اردن دست به انفجارهایی بزند؛ ولی وقتی به او گفتم که فعالیتهای داعش با القاعده فرق دارد و این گروه 75 هزار نیرو در اختیار دارد که همگی به خوبی آموزش دیده و مسلح هستند و این گروه به دنبال اشغال اراضی برای توسعه نفوذ خود است؛ متوجه سکوت این مسؤول اردنی شدم، گویا ضربه‌ای به سرش خورده باشد.
عطوان تأکید کرد: خلاصه می کنم، اردن امروز خودش را در برابر خطرناکترین چالش طی 40 سال گذشته می بیند؛ و مهمتر این که این کشور اکنون نمی‌تواند مانور بدهد و یا مانند چالش اخیر سوریه میانه‌روی کند؛ و چاره‌ای جز اعزام نیروی زمینی و یا ارائه خدمات اطلاعاتی ندارد؛ و بعید نیست که به زودی این اقدامات را انجام دهد، جامعه اردن بسیار احساس خطر می کند، چرا که برخی محافل از داعش حمایت می‌کنند و حتی برخی جوانان در بعضی از شهرها به راحتی پرچم سیاه این گروه را در دست می گیرند.

پربیننده ترین خبرها