چامسکی: مصر در تاریکی نظامیان فرو می رود

چامسکی: مصر در تاریکی نظامیان فرو می رود
سه شنبه 18 شهريور 1393 - 14:22

زبان‌شناس و تحلیل‌گر برجسته آمریکایی از حمایت کشورش از استبداد نظامی در مصر انتقاد کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "نوام چامسکی" در مطلبی در سایت موسسه "تروث آوت" آمریکا نوشت: مصر اکنون در تاریکترین روزهای خود در فرمانروایی دیکتاتوری نظامی برخوردار از حمایت مداوم آمریکا فرو می رود.
وی با اشاره به حوادث کنونی در منطقه واقع در امتداد رودهای دجله و فرات تا ساحل شرقی دریای مدیترانه و دشت نیل نوشت: تاریکی حکمفرما شده است؛ حوادث این منطقه درس های دردناکی دارد؛ سرزمین دجله و فرات به صحنه فجایع وصف ناپذیری در سالهای اخیر تبدیل شده است.
چامسکی افزود: تجاوز جورج بوش پسر و تونی بلر به عراق در سال 2003 میلادی که بسیاری از عراقی‌ها آن را با تجاوز تاتارها در قرن سیزدهم میلادی مقایسه می‌کنند، ضربه کشنده دیگری بود زیرا بسیاری از ساختار زیربنای باقی مانده - بعد از تحریم های سازمان ملل متحد که زیر فشار بیل کلینتون اعمال شد- ویران گردید.
وی تصریح کرد: دنیس هایدای و هانز فون اسبونیک دو دیپلمات بارز سازمان ملل تجاوز آمریکا و انگلیس به عراق را به یک کشتار گروهی توصیف کردند. آنها این توصیف را بعد از استعفای خود در اعتراض (به این تجاوز) بیان داشتند.
این اندیشمند آمریکایی نوشت: روزنامه نیویورک تایمز به یکی از نتایج تجاوز آمریکا و انگلیس تحت مقاله ای با عنوان "گواه عینی بر بحران در عراق و سوریه" اشاره کرد و نوشت که تغییر ریشه‌ای صورت گرفته در عراق این است که بافت جمعیتی آمیخته با هم در مناطق در سال 2003 میلادی به مناطق با بافت طایفه‌ای کنونی تبدیل شد که تنفر تلخی آنها را محاصره کرده است؛ محدوده درگیری‌های ناشی از تجاوز آمریکا و انگلیس به عراق گسترش یافت، و درحال تکه تکه کردن همه منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از سرزمین عراق به دست گروه داعش افتاده است که چهره تاریکی از بنیادگرایی اسلامی در بالاترین شکل خود به شمار می رود که عربستان خاستگاه آن است و پاتریک کاکبرن خبرنگار بخش خاورمیانه روزنامه ایندیپندنت در همین رابطه نوشت؛ داعش یک گروه بسیار هولناک، فاشیست و بسیار طایفه‌ای است که هرکسی را که به روش افراطی آن اعتقاد نداشته باشد، از دم تیغ می گذراند.
به نوشته چامسکی، کاکبرن همچنین به تضاد و تناقض و دوگانگی واکنش غرب بعد از ظهور داعش اشاره کرد؛ به گونه ای که از یک سو در تلاش برای متوقف کردن پیشروی داعش در عراق است و از سوی دیگر همزمان دست این گروه را در سوریه باز گذاشته است؛ اما حزب الله -دشمن آمریکا- مانع اصلی در جلوگیری از پیشروی این گروه در لبنان به شمار می رود.
وی افزود: در راستای پیچیدگی بیشتر وضعیت باید گفت که آمریکا و ایران نیز نگرانی های توجیه پذیری در زمینه قدرت گیری گروه داعش دارند؛ همانطور که دیگران در این منطقه مملو از درگیری انجام می دهند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها