فراخوان مقابله با اندیشه‌های تکفیری در مصر

چهارشنبه 12 شهريور 1393 - 22:35

قاهره، العالم - جریان موسوم به "میانه‌روی" و برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی مصری در نشستی، طرح ملی مقابله با اندیشه های تروریستی و افراط گرایانه را که برنامه و استراتژی گروهک‌های تروریستی داعش و القاعده است، آغاز کردند.

شرکت کنندگان در این نشست تأکید کردند که غرب به همراه برخی از کشورهای منطقه با هدف اجرای طرح های استعمارگرایانه در راستای ایجاد دودستگی در میان اعراب و مسلمانان، به گروههای افراطی مانند داعش و طرفدارانشان کمک می کند و اقدامات این گروهک تروریستی باعث تخریب وجهه اسلام و مسلمانان شده است.

"صبری القواسمی" رئیس جریان موسوم به "میانه روی" مصر در گفت وگو با خبرنگار شبکه العالم، گفت: باید یک نهاد بین المللی با هدف مقابله با گروهک تروریستی داعش و سایر گروهک های تروریستی، تشکیل شود و ریاست این نهاد را احمد الطیب، شیخ الازهر عهده دار شود.

دانشگاه الازهر به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای دینی اهل سنت، اقدامات گروهک تروریستی داعش را برخلاف دین اسلام دانسته است؛ در این میان بسیاری از ناظران تأکید کرده اند که این گروهک با حمایت غرب و برخی از کشورهای منطقه با اتخاذ افکار خاصی درصدد ایجاد چند دستگی در کشورهای عربی و ایجاد جنگ داخلی در منطقه است.

"عمرو عبدالمنعم"، کارشناس مسائل گروههای تروریستی نیز در این باره به خبرنگار العالم، گفت: اندیشه داعش، براساس نابودی کشورها و ارتش ها و برپایی "امیرنشین هایی است که با خلیفه شان بیعت نماید؛ از این رو، ما در مقابل اندیشه ای مبتنی بر تخریب اندیشه دولت-کشور هستیم.

"ولید علی" کارشناس مسائل سیاسی نیز در این باره به خبرنگار العالم گفت: شمار زیادی از نهادهای بین المللی، کشورها و دستگاههای اطلاعاتی اروپایی و عربی، به این تشکیلات تروریستی در زمینه چندپارچه کردن جهان عرب و جهان اسلام کمک می کنند.

از سوی دیگر، دار الافتای مصر نیز فراخوانی را با هدف جلوگیری از به کار بردن نام "دولت اسلامی عراق و شام" برای گروهک تروریستی داعش و به کار بردن اصطلاح "جدا شدگان القاعده" آغاز کرده است تا بدین وسیله رسانه های مختلف را وادار به خودداری از نسبت دادن اقدامات گروهک داعش به اسلام و مسلمانان نماید.

tt-3-12:07

پربیننده ترین خبرها