ایندیپندنت تحلیل کرد:

نقش مفتی های سعودی در پیدایش داعش

نقش مفتی های سعودی در پیدایش داعش
يکشنبه 13 مهر 1393 - 13:55

نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی با انتشار مقاله ای تحلیلی در روزنامه ایندپندنت، نقش مفتی های سعودی در پیدایش داعش و سرزنش آنها از سوی مردم عربستان را مورد نقد و بررسی قرار داد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مقاله ای به قلم "پاتریک کاکبرن" که به نظرات عربستانی ها در توییتر پرداخته، نوشت: عربستانی ها، مفتی ها را به خاطر پیدایش داعش ملامت می کنند."

کاکبرن در این مقاله به بررسی نقش مفتی های عربستان در ظهور گروهک تروریستی داعش پرداخته است. کاکبرن مقاله خود را با این پرسش آغاز کرده که مردم عربستان سوای از خاندان حاکم، چگونه به تشکیلات (تروریستی) "دولت اسلامی" (داعش) می نگرند؟

کاکبرن نوشت: عموم مردم عربستان خود به بهترین وجه می توانند میزان تاثیر اندیشه وهابیت، مبلغان وهابی و نظام آموزشی سعودی وهابی را در پیدایش و رشد تشکیلات (تروریستی) "دولت اسلامی" (داعش) ارزیابی کنند.

وی تصریح کرد: رسانه های عربستان به شدت کنترل می شوند و به مردم چه مخالف و چه طرفدار اجازه نمی دهند دیدگاه ها و نظرات خود را بیان کنند.

این روزنامه‌نگار انگلیسی از پایگاه اجتماعی توییتر به عنوان یکی از معدود راه های ممکن یاد کرد که درعربستان از این طریق مردم می توانند به بیان دیدگاه های خود بپردازند.

وی گفت: در پژوهشی که "فواد کاظم" تحلیلگر مرکز آکادمی مطالعات شیعه در لندن به عمل آورده و بزودی آن را منتشر خواهد کرد، تحلیل قابل توجهی درخصوص دیدگاه عربستانی ها به تشکیلات (تروریستی) "دولت اسلامی" (داعش) ارایه خواهد شد.

کاکبرن بر این باور است که بیشتر سعودی ها البته نه همه آنها، پیشروی تروریست های "دولت اسلامی" (داعش) را در شمال عراق و مناطق شرقی سوریه می ستودند. در آن زمان، "مانع ناصر المناع" یک تبعه سعودی در توییتر نوشت: " زمین خداوند از آن پادشاهان و دولت ها نیست. کسانی سزاوار خلافت هستند که قانون خدا را بر زمین و مردم جاری کنند. انسان های مرتد و خائن فقط سزاوار شمشیر هستند". وی سپس برای پیوستن به تروریست های داعش رهسپار سوریه شد.

در ادامه این مقاله آمده است: پس از تسلط تروریست های "دولت اسلامی" (داعش) بر موصل، سعودی ها دریافتند که کشورشان از بحران کنونی عراق در امان نخواهد ماند و این پرسش در اذهان آنها شکل گرفت که اگر داعش وارد عربستان شود چه خواهد شد؟

این مقاله سپس به دیدگاه های گوناگون در این زمینه و تشابه میان وهابیت در عربستان و ایدیولوژی داعش اشاره کرد و نوشت: استفاده داعش از کتب درسی عربستان برای تدریس در مناطق تحت سیطره خود بهترین دلیل در این زمینه است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها