افشای اسرار النصره در اعترافات تروریست سعودی

افشای اسرار النصره در اعترافات تروریست سعودی
يکشنبه 4 آبان 1393 - 13:32

یکی از سرکرده‌های سابق گروه موسوم به "جبهه النصره" از ارتباط عربستان با این گروه تروریستی پرده برداشت.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "سلطان عیسی العطوی" که تا قبل از جدا شدن از جبهه النصره پست‌های مهم و متعددی را در این گروه تروریستی بر عهده داشت، اطلاعات محرمانه‌ای را از درگیریهای داخلی اعضای ارشد النصره بر سر پول و نفوذ فاش کرد.
روزنامه الحیات چاپ لندن نوشت، که اظهارات این سرکرده سابق النصره بیانگر نحوه آغاز درگیریهای داخلی و فساد مالی و تضعیف این گروه در برابر رقیبش داعش است.
العطوی که "ابو لیث التبوکی" لقب دارد، از قانونگذاران و قضات جبهه النصره بود که پس از مدتی به عنوان امیر منطقه "الشامیه" تعیین شد. وی همچنین یکی از فرماندهان نظامی و اعضای شورای جبهه النصره در منطقه الشرقیه سوریه بود؛ منطقه‌ای که سال گذشته درگیریها بین النصره و داعش از همانجا آغاز شد.
با وجود آنکه العطوی پستهای مهمی را در النصره داشت، در جریان درگیری های داخلی وی کنار گذاشته شد. وی پس از این ماجرا با افشاگری در صفحه تویتر خود اسامی برخی از حامیان گروه تروریستی النصره را فاش کرد.
روزنامه السفیر لبنان هم نوشت، "العطوی" ظرف یک سال و نیم از زمان پیوستن به جبهه النصره در سمت هایی که داشت، از بسیاری از مسائل و امور پنهان و پشت پرده این گروه اطلاع یافت؛ از اینرو ، اظهارات وی از آن جهت که از طرف یک مسؤول مطلع درباره جزئیات این گروه به ویژه در مرحله درگیری با گروه داعش در منطقه الشرقیه درچند ماه گذشته ایراد می شود، از اهمیت خاصی برخوردار است.
انتظار می رود که اذعان این سرکرده سابق جبهه النصره بر این گروه که از یک سو از پایگاه مردمی برخوردار است و از سوی دیگر مورد حمایت شیوخ جریان سلفی است، تاثیر منفی بگذارد ، مساله ای که سرکردگان جبهه النصره را دستپاچه خواهد کرد و ناتوانی این گروه را از اصلاح ضررهای زیرساختی و در سطح مسؤولان که از زمان شکست در دیرالزور متحمل آن شد ، تشدید خواهد کرد و این مساله اگر موجب ضررها و چند دستگی های بیشتر نشود، دست کم به ضعف و اضمحلال بیشتر دراین گروه خواهد انجامید.
* ارتباط مسؤولان سعودی با گروه تروریستی جبهه النصره
یکی از واقعیت هایی که العطوی درباره جبهه النصره بر زبان آورد، ارائه دلیل قاطع بر وجود رابطه میان مسؤولان سعودی از یک سو و جبهه النصره ازسوی دیگر است، که العطوی دراین باره گفت که جبهه النصره مبلغی به میزان یک میلیون دلار از شیخ عدنان العرعور سعودی به عنوان حمایت برای مبارزه با داعش دریافت کرده است.
اگر مسؤولان سعودی درحال حاضر العرعور را در تنگنا قرار می دهند، و اقداماتی را با هدف جلوگیری از جمع آوری کمک های داوطلبانه برای حمایت از گروه های مسلح در سوریه انجام می دهند، این مساله بدان معنا نیست که فعالیت های سابق وی در حمایت از گروه های مسلح با اطلاع سازمان اطلاعات عربستان سعودی نبوده است، بلکه علتش این است که اخیراً متوجه شده است که شرایط بین المللی دیگر اجازه ادامه این حمایت‌ها را به این کشور نمی‌دهد، چرا که واشنگتن علیه برخی از این گروه‌ها از جمله جبهه النصره اعلام جنگ کرده است‌؛ درنتیجه، به طور عمد العرعور و کسانی را که همان نقش را ایفا کرده‌اند، درتنگنا قرار داده اند.
از این رو ، رسیدن کمک های مالی عربستان به خزینه های جبهه النصره از طریق العرعور ، دلیلی قاطعانه بر این امر است که سازمان اطلاعات سعودی از اقدامات جبهه النصره حمایت می کند و آنرا یک گروه مستحق کمک می دانسته است. با درنظرداشتن این مساله که مبلغ یک میلیون دلاری که العطوی از آن سخن گفته است ، پس از آن دراختیار جبهه النصره قرار گرفت که ریاض آنرا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد. زیرا حوادث دیرالزور پس از صدور این قانون در عربستان اتفاق افتاد ، و این مساله نشان دهنده ماهیت نقش دوگانه ای است که مسؤولان سعودی در قبال تروریسم ایفا می کنند، آنان علناً مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما از هر راهی برای حمایت از تروریست‌ها استفاده می کنند.
مساله عجیب اینجا است که العطوی تاکید کرده، تشکیلات القاعده به هیچ وجه وارد منطقه الشرقیه نشده است، علیرغم اینکه جبهه النصره شاخه القاعده در الشام به شمار می رود.
وی ادعا کرده است که سرکردگان جبهه النصره افکاری مخالف با القاعده و رویکردهای آن دارند.
درهمین راستا، این سرکرده سابق النصره تاکید کرده است که محمد جولانی سرکرده جبهه النصره هیچ قدرت واقعی در "النصره شرقی" که به طور کامل از آن جدا شده، نداشته است و بسیاری از دستورات وی اجرا نشده است ، بدون اینکه مثالی را درباره این اوامر ارائه کند و این مساله نشان دهنده وجود اختلاف و شکاف در میان سرکردگان القاعده است.
اما بخشی از اظهارات الطعوی که غافلگیر کننده است، حمله وی به " میسره الجبوری " ( مسئول شرعی سابق معروف به ابوماریا القحطانی) است که وی را به خیانت و تلاش درجهت داعشی کردن جبهه النصره و ریختن خون برخی از آنان به محض اختلاف پیدا کردن با وی متهم کرده است؛ با علم به اینکه العطوی به همراه علی العرجانی کویتی معروف به ابی حسن الکویتی از افراد نزدی به القحطانی بوده است، و این سه نفر قبل از اینکه منافع و گذشت زمان آن ها را از یکدیگر جدا کند، در زمینه مبارزه با داعش با هم یکسو عمل می کردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها