اهمیت آشتی ملی در عراق برای ریشه کنی تروریسم

شنبه 17 آبان 1393 - 08:55

شرکت کنندگان در همایش "خاورمیانه، گفتگو و آشتی" در اربیل عراق، راه های رسیدن به توافق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش از طریق برداشتن موانع تحقق آشتی ملی را بررسی کردند.

خبرنگار شبکه العالم از عراق گزارش داد، استان اربیل از 3 روز قبل میزبان همایش "خاورمیانه، گفتگو و آشتی" بود. همایشی که از زمان تشکیل دولت جدید عراق در نوع خود بی نظیر است.

در این همایش سران دو قوه مقننه و مجریه عراق به همراه احزاب سیاسی حضور داشتند تا چگونگی حل و فصل اختلافات سیاسی را که مانع تحقق آشتی ملی هستند، بررسی نمایند.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق در سخنرانی خود در این همایش گفت که آشتی ملی به خودی خود یک هدف نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به صلح و امنیت داخلی و امری بسیار مهم است.

وی با اشاره به برخی چند دستگی ها و حساسیت های قدیمی، گفت: این مسائل میان خانواده های عراقی نیست، بلکه میان اصحاب مذاهب و قومیت های عراقی است و برای مقاصد سیاسی استفاده می شود.

این همایش علاوه بر بررسی مسائل داخلی به مطالعه مسائل منطقه ای و تاثیر برخی کشورها در آینده عراق پرداخت و بر اهمیت نقش مثبت مرجعیت دینی، جریان های ملی گرا و ایجاد راهبرد مشخص از سوی سران بلندپایه عراقی تاکید کرد.

در همین زمینه "جبر صولاغ" وزیر کشور اسبق عراق به خبرنگار العالم گفت: تلاش های زیادی برای یکی کردن دیدگاههای گروههای مختلف در میان ملت عراق و بین منطقه کردستان و دولت مرکزی و نیز میان اقشار سنی مذهب و دولت فدرال صورت گرفته است.

پرونده های امنیتی عراق و جنگ علیه گروه تروریستی داعش مهم ترین موضوع جدول کاری همایش بود و علاوه بر آن، نقش ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز بررسی شد تا در پایان، نتیجه این همایش یکی شدن لحن سیاسی و توافق گروههای مختلف برای ترجیح منافع کلی عراق به منافع گروهی و حزبی باشد.

"اسامه النجیفی" رئیس سابق پارلمان عراق نیز گفت: گروه تروریستی داعش دشمن همه و خطری برای همه عراقی ها از شیعه و سنی و کرد به شمار می آید و توافق سیاسی و حکومت مشارکتی در صورت اجرای موافقت نامه ها و پایبندی به معاهدات برای تحقق امنیت کافی است.

ناظران معتقدند امکان آشتی ملی بین سیاستمداران عراقی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری امکان پذیر به نظر می رسد، زیرا تروریست ها دشمن همه آنها هستند.

"ثامر مولود" خبرنگار العالم تأکید کرد، همایش های زیادی با عنوان آشتی ملی در عراق برگزار شده است اما به دلیل وجود اختلافات عمیق میان سیاستمداران، هیچ ثمری برای مردم نداشته و مراجع تصمیم گیری بیشتر می کوشیدند با برگزاری این همایشها به اختلافات خود پایان دهند.

پربیننده ترین خبرها