تازه ترین گزارش خبرنگار العالم از مذاکرات وین

سه شنبه 27 آبان 1393 - 22:45

وین (العالم) - خبرنگار شبکه العالم در محل مذاکرات هسته ای در وین تأکید کرد که احتمال دارد موضوع تمدید بیش از دستیابی به توافق بر مذاکرات حاکم باشد.

" نوید بهروز " خبرنگار اعزامی شبکه العالم به وین در گزارش روز سه شنبه خود افزود : محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مذاکرات خود با کاترین اشتون، هماهنگ کننده کشورهای 1+5 ، را خوب ارزیابی کرد. با این وجود اظهار داشت: در زمان حاضر، نوبت گروه 1+5 است تا تصمیم قاطعی در راستای تسهیل امکان دستیابی به توافق اتخاذ نماید.

ظریف پس از ناهار کاری با کاترین اشتون به خبرنگاران گفت: صحبت های خوبی داشتیم و تصمیم گرفتیم در روزهای آینده چگونه کار را پیش ببریم. بقیه موارد ، بستگی به اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه دارد.

با بررسی اظهارات ظریف می توان این موضوع را دریافت که به نظر می رسد ایران تصمیم نهایی را گرفته ، پیشنهادهایش را ارائه کرده و بر این باور است که توپ اکنون در زمین گروه 1+5 است تا تصمیم گیری نموده و ضمن شرکت در مذاکرات به دستیابی به توافق کمک نماید.

خبرنگار العالم در ادامه گزارش خود فضای مذاکرات را همانند گذشته ارزیابی کرد و افزود : پیش بینی زیادی درباره دستیابی به توافق وجود ندارد. با این وجود، این امر به معنی محال بودن دستیابی به این امر نیست. زیرا ما در ابتدای یک  ماراتون هفت روزه هستیم که بخصوص دو روز آخر آن سرنوشت ساز خواهد بود؛ زیرا ایران پیشنهادهای نهایی خود را ارائه کرده است از این رو طرف های دیگر، باید در این زمینه از خود  نرمش نشان دهند. ممکن است موضوع تمدید بیش از دستیابی به توافق بر مذاکرات حاکم باشد و می توان با بررسی اظهارات مذاکره کنندگان و منابع نزدیک به مذاکرات این امر را دریافت و درباره این موضوع نیاز به مذاکرات بیشتری وجود دارد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز با اشاره به مذاکرات دو جانبه ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: ایران پیشنهادها و ایده های زیادی را همواره برای رسیدن به نتیجه ارایه کرده است و اگر بخواهد رفع نگرانی شود این ایده ها کفایت می کند.

مذاکرات کارشناسی میان طرفین از صبح امروز سه شنبه آغاز شده است.

تیم کارشناسی ایران به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و کشورهای 1+5 به ریاست استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون شامگاه سه شنبه نیز مذاکرات خود را در هتل کوبورگ وین از سر گرفتند.

این مذاکرات دقایقی پس از مذاکرات دو جانبه ایران و امریکا، سه جانبه ایران و اروپا و آمریکا و دو جانبه ایران و چین انجام می شود.

پربیننده ترین خبرها