توافق کشورهای جهان درباره کاهش گازهای گلخانه ای

توافق کشورهای جهان درباره کاهش گازهای گلخانه ای
يکشنبه 23 آذر 1393 - 19:28

العالم - نمایندگان بیش از 195 کشور موفق شدند پس از دو هفته مذاکره در کنوانسیون آب و هوای سازمان ملل درباره تعهدات کشورها پیرامون کاهش تولید گاز دی اکسید کربن، به توافق نامه ای در این باره دست یابند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نمایندگان کشورهای مختلف با پشت سر گذاشتن اختلافاتی که باعث شده بود مذاکرات میان کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل درباره آب و هوا در آستانه شکست قرار گیرد، به چارچوبی درباره تعهداتی دست یافتند که کشورهای مختلف در سال 2015 متعهد به عملی کردن آن شده اند.

" امانول بلگار ویدال" ، وزیر محیط زیست پرو که میزبان برگزاری این مذاکرات بود گفت: کشورهای مذکور، به توافقی دست یافتند که به سندی اساسی در مذاکرات قبل از برگزاری نشست سران درباره آب و هوا در پاریس تبدیل خواهد شد.

براساس سند این اتفاق که از چهار صفحه تشکیل شده است، از کشورهای مختلف درخواست خواهد شد تا در ابتدای سال آینده میلادی، برنامه های ملی شان برای مبارزه با گازهای گلخانه ای را ارائه نمایند.

متن مورد توافق، باعث کاهش نگرانی کشورهای در حال توسعه، درباره تحمیل هزینه های مالی سنگین بر اقتصادهای در حال رشد شده است که براساس پیش نویس قبلی این متن بر آنها تحمیل می شد.

متن مورد توافق باعث کاهش نگرانی کشورهای در حال توسعه از جمله چین و هند درباره تحمیل هزینه های سنگین بر اقتصادهای در حال رشد شده است که براساس پیش نویس های قبلی در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بخش بیشتری از آن را متحمل می شدند.

پراکاش گاویدکار، وزیر محیط زیست هند نیز گفت: متن مذکور، بر ضرورت پیشگامی کشورهای ثروتمند در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای تأکید دارد و این امر باعث آب شدن یخ مذاکرات خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها