سرما، آوارگان عراقی را تهدید می کند

سرما، آوارگان عراقی را تهدید می کند
چهارشنبه 3 دی 1393 - 09:35

سازمان عفو بین الملل در گزارشی هشدار داد، ناهماهنگی و وجود نقص بسیار در توزیع کمک های بشردوستانه باعث مشکلات بسیاری برای آوارگانی شده است که به منطقه کردستان عراق پناهنده شده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عفو بین الملل با اعلام بازگشت هیأت اعزامی خود به منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: بسیاری از آوارگان مقیم منطقه کردستان عراق از  امکانات ضروری فصول سرما خصوصاً پتو، لباس گرم و وسایل گرمایشی محرومند و هزاران آواره در اردوگاه هایی با امکانات اندک یا در اماکن نامناسب و در شرایطی بسیار سخت زندگی می کنند. 
"خیرالنساء ضالع" مشاور امور حقوق پناهندگان در عفو بین الملل خاطرنشان کرد: بی برنامگی در تأمین نیازهای آوارگان تأسف آور است. برخی آوارگان در اردوگاه های فاقد امکانات لازم و یا ساختمان های مخروبه زندگی می کنند و از باد ، سرما و باران در امان نیستند؛ و در این فصل سرما کودکان با لباس های نازک دیده می شوند و برخی اردوگاه ها دارای سرویس های بهداشتی و آب آشامیدنی کافی نیست، و این امکانات در اماکنِ خارج اردوگاه ها وجود ندارد و با توجه به فرارسیدن  فصل سرما پیش بینی می شود که اوضاع آوارگان بدتر شود.
ضالع افزود : دولت منطقه کردستان عراق برای تأمین سرپناه و خدمات فوری برای آوارگان تلاش هایی کرده است ولی جامعه جهانی تعلل می کند و کمک های بشردوستانه ای که به دست آوارگان رسیده است ، کافی نیست .
ضالع خواستار اختصاص بودجه لازم به آوارگان عراقی شد و گفت : سازمان ملل متحد برنامه ای را برای کمک به آوارگان عراقی آماده کرده است که فقط 33 درصد از بودجه پیش بینی شده برای این برنامه دریافت شده است . 
مشاور امور حقوق پناهندگان عفو بین الملل اعلام کرد : 120 هزار نفر از آوارگان عراقی هم اکنون در 12 اردوگاه استان دهوک زندگی می کنند . اکثر آوارگانی که به منطقه کردستان عراق پناه برده اند ، در ساختمان های در دست ساخت ، اماکن عمومی یا خانه های استیجاری زندگی می کنند.
ضالع گفت : آموزش کودکان خانواده های آواره باید یکی از مهمترین اولویت ها باشد زیرا کودکانی که از مناطق سکونت خود کوچ کرده اند ، نباید از تحصیلات محروم شوند.
ضالع افزود : 252 هزار کودک آواره که در سن تحصیل هستند (6 ساله تا 17 ساله) ، در منطقه کردستان عراق زندگی می کنند و تعداد بسیار اندکی از این کودکان به مدرسه می روند.
بیش از 2 میلیون عراقی از ابتدای سال 2014 تاکنون به علت ناامنی مناطق سکونت خود را ترک کرده و آواره شده اند و منطقه کردستان عراق میزبان 48 درصد از این آوارگان و به عبارتی 946 هزار و 266 نفر است .

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها