هراس "اسراییل" از پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری

هراس
دوشنبه 15 دی 1393 - 14:21

رام الله، (العالم)- تشکیلات خودگران فلسطین 11 اسفند ماه، دوم مارس سال میلادی جدید، به طور رسمی به دادگاه کیفری بین المللی می‌پیوندد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم از رام الله، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، روز چهارشنبه 10 دی ماه (31 دسامبر 2014 ) پس از رای نیاوردن پیش نویس قطعنامه سازمان ملل برای پایان دادن به اشغالگری اراضی فلسطینی، سند پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین المللی و 20 سازمان و نهاد بین المللی دیگر را امضا کرد.
رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به این اقدام محمود عباس، درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان به ارزش 100 میلیون یورو را بلوکه کرد.
این نخستین بار نیست که اسراییل پول مالیات بازرگانان فلسطینی را که می‌بایست بر اساس پیمان اسلو در اختیار تشکیلات خودگردان قرار دهد، بلوکه می‌کند در موارد پیشین، به دنبال فشارهای جامعه جهانی، رژیم صهیونیستی پس از مدتی تصمیم خود را لغو کرده بود.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، همچنین گفت: اجازه نخواهد داد سربازان و افسران اسراییلی به دادگاه کیفری بین المللی کشانده شوند.
وی مدعی شد آن که باید محاکمه شود تشکیلات خودگردان است که با جنبش حماس توافقنامه آشتی را امضا کرد.
نتانیاهو پیش از این نیز، درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دیوان لاهه را "مرموزانه" توصیف کرده و گفته بود که "فلسطین یک کشور نیست بلکه موجودیتی وابسته به یک سازمان تروریستی است.
این در حالی است که آمریکا نیز محمود عباس را به قطع کمک هایش به تشکیلات خود گردان- به ارزش سالانه 370 میلیون دلار- تهدید کرد.
از سوی دیگر تشکیلات خودگردان اقدام تل آویو در بلوکه کردن درآمدهایش را دزدی و جنایت جنگی خواند.
صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان، در واکنش به بلوکه کردن درآمدهای مالیاتی فلسطینیان، گفت: مسوولان تشکیلات خودگردان در روزهای آینده برای بررسی این اقدام رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه خواهند داد.
عریقات تهدید کرد که ممکن است تشکیلات خودگردان منحل شود.
تحلیلگران تهدید به انحلال تشکیلات خودگردان و بازگشت به دوره قبل از توافقنامه اوسلو را بیانگر {اعتراف به} اتلاف بیش از 20 سال وقت فلسطینیان درخصوص حل مساله فلسطین با تمسک به این توافقنامه دانستند که نه تنها به اشغالگری رژیم صهیونیستی پایان نداد بلکه آن را تثبیت کرد.
به گفته این تحلیلگران توافقنامه اوسلو همچون شکاف بزرگی بر دیوار عدم شناسایی رژیم اسراییل بود.
تحلیلگران مساله فلسطین بر این باورند که با گذشت بیش از دو دهه از امضای توافقنامه مزبور، اینک تجربه، درستی دیدگاه مخالفان روند سازش را ثابت کرده است. به گفته این تحلیلگران اکثر فلسطینی ها روند مذاکرات با رژیم صهیوینستی را گمراه کننده و ادامه آن را غیر ممکن می دانند.
مراکز حقوق بشری فلسطین اما دستاوردهای رژیم صهیونیستی از امضای توافقنامه اوسلو را در حوزه مصادره اراضی و تخریب خانه های فلسطینیان، گسترش شهرک سازی، یهودی سازی قدس اشغالی و محاصره فلسطینیان و کشتارها، شکنجه ها و بازداشت ها ارزیابی می کنند.
طبق یکی از این گزارش ها رژیم اشغالگر بعد از 5 سال از امضای توافقنامه اوسلو بیش از 140 هزار دونم از اراضی فلسطین را مصادره کرد. این رژیم کمی بعد، اقدام به ساخت دیوار نژاد پرستانه حایل کرد که اراضی بیشتری از فلسطین را بلعید و تشکیل دولت مستقل فلسطین را در معرض تردید قرار داد.
این در حالی است که مقاومت فلسطین به گفته تحلیلگران دست کم توانست تجاوزات رژیم صهیونیستی را مهار کند و گفتمان حاکم بر مناسبات میان فلسطینی ها و رژیم اشغالگر را تغییر دهد.
مصطفی برغوثی، دبیر کل تشکل "ابتکار ملی فلسطین، درباره پیوستن تشکیلات خودگردان به دادگاه کیفری بین المللی به شبکه العالم گفت: بلوکه کردن درآمدهای تشکیلات خودگردان نشان دهنده ترس رژیم اسراییل است، زیرا با این اقدام تشکیلات خودگردان، رژیم صهیونیستی دیگر خود را از پاسخگویی در برابر نهادهای بین المللی در امان نمی بیند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها