سرقت آثار تاریخی عراق توسط صهیونیستها + فیلم

سه شنبه 7 بهمن 1393 - 15:59

وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق به اقدام رژیم صهیونیستی در سرقت نسخه های خطی و آثار تاریخی عراقی اعتراض کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نیروهای اشغالگر آمریکایی در سال 2003، پس از حمله به عراق، شماری از آثار تاریخی و نسخه های خطی را به بهانه ترمیم و مصون سازی از عراق خارج کردند؛ اما این آثار تاریخی و به ویژه نسخه های خطی، به دست رژیم صهیونیستی افتاد.
وزارت گردشگری و باستانی عراق، چندین بار از آمریکا خواست این آثار را به عراق برگرداند، اما آمریکا به بهانۀ کامل نشدن فرایند مصون سازی، از استرداد آن ها خودداری کرد.
"قیس حسین" سرپرست وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق، به خبرنگار العالم گفت: در واقع، ما از سال 2005 این درخواست را مطرح کردیم اما آمریکا، وقت کشی را در دستور کار قرار داد. ما از همان زمان تاکنون برای مقابله با این وقت کشی آمریکایی ها، کمیته هایی ویژه و حتی در سطح بالا تشکیل دادیم.
وی افزود: تلاش ها در این زمینه، حتی از حد وزارت گردشگری و آثار فراتر رفت، زیرا این آرشیو، از ارزش و اعتبار ملی والایی برخوردار است.
ناظران تاکید کردند که آمریکا همچنان از تحویل دادن نسخه های اصلیِ این آرشیو سر باز می زند، به ویژه اسنادی که در ساختمان سازمان اطلاعات عراق به دست آورد که به یهودیان عراق مربوط می شود.

"عدنان السراج" رئیس مرکز توسعه رسانه در عراق در این خصوص به شبکه العالم گفت: امروز، صهیونیسم به کمک آمریکا تمام تلاش خود را به کار بسته تا تاریخ را تحریف کند.

وی افزود: عراق، با داشتن این مدارک و نسخه های خطی ارزشمند، سرزمین تمدن ها به شمار می رود، اما آنان با تحریف آثار و نسخه های ارزشمندی همچون تورات، سعی می کنند این گونه وانمود کنند که آن ها در قدس و اماکن دیگر، تاریخ و افتخاراتی دارند.
نسخه خطی که رژیم صهیونیستی از عراق ربوده است، دستکم 200 سال قدمت دارد. این کتیبه، با جوهری از آب انار نوشته شده است که ثابت می کند، این نوشته، از نوشته های قدیمی ِ شمال عراق است که به این شیوه می نوشتند.

26

پربیننده ترین خبرها