ساجده الريشاوی كه بود ؟ + فیلم

چهارشنبه 15 بهمن 1393 - 14:23

"ساجده الریشاوی" که گروه تروریستی داعش در ابتدا قصد داشت او را با خلبان اسیر اردنی مبادله کند، صبح امروز پس از انتشار فیلم سوزاندن خلبان اردنی، اعدام شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ساجده مبارک عطروس الريشاوی" در سال 1965 متولد شد.

ساجده يک تبعه عراقی بود كه همسرش او را براي اجرای عمليات انتحاري در هتل راديسون در شهر امان پايتخت اردن در سال 2005 ميلادي به خدمت گرفت؛ اما كمربند انفجاری او هنگام عملیات منفجر نشد.

وی در اعترافاتش گفته است که هنگام عملیات وارد هتلی شدند که در آنجا مراسم عروسی در حال برگزاری بود؛ او و همسرش هرکدام در نقطه ای مستقر شدند، ولی فقط کمربند انفجاری همسرش عمل کرد.

ساجده در دادگاه گفت كه نمي خواست كسی را به قتل برساند، بلكه همسرش که از پيروان "ابومصعب الزرقاوی" است، وی را مجبور به اين عمليات كرد.

دادگاه اردن در آن زمان ساجده را به اعدام محکوم کرد، كه اين حكم به علت اينكه وي كسي را به قتل نرسانده و سه فرزند كوچك داشت كه با بستگانش زندگي می كنند، به حالت تعليق درآمد.
"الريشاوی" خواهر "ثامر مبارک عطروس الريشاوی" يكي از دستياران "ابومصعب الزرقاوی" و سركرده گروه توحيد و جهاد و يكي از سركردگان نبرد اول شهر فلوجه است.

ثامر افسر ارتش رژیم بعث عراق بود كه در نبرد دوم شهر فلوجه از پا در آمد.
دو برادر ديگر ساجده به نامهاي عمار و ياسر الريشاوی نيز در شهر رمادی عراق كشته شدند.

نيروهای آمريكايی مبارک الريشاوري پدر ساجده را دستگیر كردند كه در بازداشتگاه مرد.

ساجده همچنين دختر عمومي "عبدالستار ابوريشه" از سران عشيره ای مشهور و از نزديكان "سعدون جوبر الدليمی" وزير جنگ سابق عراق است.
مسؤولان امنيتی اردن، ساجده الريشاوي را در خانه خواهرش (همسر محمد عربيات) دستگیر كردند.
علی حسن علی الشمری همسر ساجده و دستيار الزرقاوی در انفجارهای شهر امان در سال 2005 ميلادی شركت داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها