لهستان؛ پشیمان از ایجاد زندان مخفی برای آمریکا

لهستان؛ پشیمان از ایجاد زندان مخفی برای آمریکا
چهارشنبه 29 بهمن 1393 - 20:52

وزیر امور خارجه لهستان روز چهارشنبه اعلام کرد، کشورش به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد ماجرای زندان‌های مخفی سیا احترام می گذارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گرژگوش شتینا وزیر خارجه لهستان در مصاحبه با رادیو دولتی این کشور تصریح کرد که لهستان با حکم صادر شده از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا، موافقت خواهد کرد. ما مجبور هستیم که این کار را انجام دهیم. این مساله ای برای هفته های آینده است.

دادگاه حقوق بشر اروپا روز گذشته درخواست تجدید نظر لهستان برای لغو تحقیقات جنایی مربوط به مقام های این کشور را که در برنامه شکنجه سازمان سیا داشته اند، رد کرده است.

دادگاه حقوق بشر اروپا در تصمیم بدوی خود که سال گذشته اعلام شد از لهستان خواسته بود که به سرعت به تحقیق کیفری در این سیستم پایان دهد. بر اساس این حکم، دولت لهستان باید تحقیقات مربوط به این پرونده را تکمیل کرده و هر گونه غرامتی را پرداخت کند.

 در حکم اولیه دادگاه حقوق بشر اروپا از دولت لهستان خواسته شده است تا تحقیقات جنایی مربوط به وجود زندان مخفی در این کشور را تکمیل کرده و 262660 دلار غرامت به 2 مرد را که اعلام کرده اند در این زندان تحت بازداشت بوده و شکنجه شده اند، پرداخت کند. این 2 مرد هنوز در زندان گوانتانامو در بازداشت آمریکا هستند.

تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا موجب افزایش فشار بر سایر کشورهای اروپایی خواهد شد تا پنهان کاری در خصوص دست داشتن خود در برنامه جهانی شکنجه سازمان سیا را پایان دهند.

انتشار گزارش کمیته اطلاعات سنای آمریکا در دسامبر، جزئیات زیادی را در خصوص روش های بازجویی و شکنجه ماموران سازمان سیا فاش کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها