"قطر و ترکیه مردم لیبی را به جان هم انداخته‌اند"

جمعه 8 اسفند 1393 - 22:43

نخست وزیر لیبی اعلام کرد که قطر و ترکیه با حمایت تسلیحاتی از یک گروه رقیب در طرابلس، وحدت لیبی را و مردم لیبی را به جان یکدیگر می اندازند.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالله الثنی" که به عنوان نخست وزیر لیبی، مورد تأیید جامعه بین المللی است، بدون آن که از نیروهای "فجر لیبی" نام ببرد، گفت: دولتِ من، هرگونه تعامل با ترکیه را متوقف خواهد کرد زیرا این کشور، به یک گروه رقیب لیبیایی در طرابلس، سلاح می فرستد، تا مردم لیبی را به جان یکدیگر بیندازد.

در پی سقوط معمر قذافی، رئیس جمهور اسبق لیبی، از چهار سال پیش تاکنون، دو گروه در لیبی بر سر رسیدن به قدرت درگیر جنگ هستند. یکی از آن ها در پایتخت لیبی مستقر است و دیگری به نخست وزیری الثنی در شرق این کشور حکومت می کند. رقبای الثنی، که خود را فجر لیبی (بامداد لیبی) می خوانند، از ماه جولای، کنترل طرابلس را به دست گرفتند و نمایندگان سابق پارلمان را بار دیگر به عنوان نماینده، منصوب کردند.

الثنی، روز پنج شنبه در گفت وگو با تلویزیون مصری سی.بی.سی اظهار داشت: تعامل ترکیه با ما صادقانه نیست.. این کشور برای لیبی سلاح می فرستد تا مردم این کشور یکدیگر را بکشند.

دولت الثنی، این هفته اعلام کرد که در واکنش به حمایت ترکیه از دولت موازی در طرابلس و گروه های مسلحی که در ائتلاف با دولت موازی هستند، در آینده از بستن هرگونه قراردادی با شرکت های ترک خودداری خواهد کرد.

الثنی خاطر نشان کرد: در اراضی تحت کنترل دولت من، از بسته شدن هرگونه قراردادی با شرکت های ترکیه ای جلوگیری خواهیم کرد. ما با ترکیه دشمنی نداریم، اما حق داریم که با این کشور تعامل نداشته باشیم.

ترکیه، یکی از معدود کشورهایی است که به صورت علنی، پذیرای مسئولانی از دولت موازی و پارلمانِ آن شد.

منتقدان ترکیه، سیاست های این کشور در حمایت از گروه های اسلام گرای افراطی را عامل به هم خوردن رابطه آنکارا با هم پیمانان سابقش در منطقه، به ویژه مصر می دانند.

نخست وزیر لیبی همچنین، از حمایت مالی قطر از رقبای دولتش در لیبی انتقاد کرد اما به جزییات بیشتری درباره نقش قطر در این زمینه، اشاره نکرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها