خشم مردم عربستان از تخریب مسجد تاریخی در مدینه منوره

خشم مردم عربستان از تخریب مسجد تاریخی در مدینه منوره
پنج‌شنبه 14 اسفند 1393 - 13:57

پژوهشگران و علاقمندان به تاریخ مدینه منوره تاکید کردند که توسعه عمرانی و اجرای پروژه‌های جدید بدون توجه به موقعیت مهم تاریخی و مذهبی در این شهر، همه آثار و بقایای تاریخی در محله قبا را از بین برده و در پرتو عدم نظارت کمیسیون گردشگری و آثار تاریخی، این موضوع تهدیدی برای نابودی کامل بخش قدیمی منطقه قبا محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الوطن، اجرای مرحله تخریب آخرین نشانه های مسجد تاریخی عتبان بن مالک و بنات النجار در مدینه منوره، خشم پژوهشگران و کارشناسان علاقمند به تاریخ مدینه منوره را برانگیخته است. آنها تاکید دارند که این مسجد قدیمی که پیامبر گرامی اسلام (ص) بیش از 1400 سال پیش در آن نماز اقامه کرده اند، بدون ارائه پاسخ روشنی از سوی مسئولان عربستان به طور کامل از بین رفته است.

"تنیضب الفایدی" پژوهشگر در تاریخ مدینه منوره به روزنامه الوطن گفت: از تخریب آخرین نشانه های این مسجد تاریخی و ضمیمه آن به توسعه راهها در این منطقه شوکه شده است. وی تصریح کرد: این موضوع به رغم دیدار اخیر کمیسیون گردشگری و آثار تاریخی عربستان با پژوهشگران در تاریخ مدینه منوره و بررسی کتابهای سیره نبوی و تاریخ برای جمع آوری اطلاعاتی در این باره، بدون ارائه توضیحی از سوی مسئولان کمیسیون گردشگری و آثار تاریخی سعودی در مورد نتایج بررسی و تصمیم گیری دراین خصوص، مسجد تاریخی عتبان بن مالک بطور کامل تخریب شد.

الفایدی با ابراز خشم از عدم پاسخگویی درباره علت تخریب این مسجد خاطرنشان کرد: مسجد "بنات النجار" در تاریکی شب تخریب شد و مرکز تجاری القمه در مکان یکی از منازل تاریخی قدیمی متعلق به قوم عتبان بن مالک بنا شده است.

در همین حال، "عبدالغنی الانصاری" رئیس کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی و صنعت در مدینه منوره خواستار توجه به بازسازی و توقف تخریب مسجد عتبان بن مالک و محافظت از این منطقه شد.

وی با تاکید بر اینکه تمدن کشورها و تاریخ آن در آثارش متبلور می شود و کشورِ بدون آثار، بدون تاریخ خواهد ماند؛ گفت: رسول خدا (ص) و صحابه در این مسجد نماز خوانده اند. لذا ضروری است در اسرع وقت این روند متوقف و مرمت آغاز شود.

الانصاری با بیان اینکه مدینه منوره از نظر تعداد مساجد با مشکل مواجه است، خواستار حمایت از پروژه های مساجد و حفاظت از مساجد تاریخی شد.

وی با اشاره به اینکه منطقه قدیمی قبا از مناطق تاریخی به شمار می آید که نخستین مسجد در اسلام در آن بنا شده، از کمیسیون گردشگری و آثار تاریخی خواست از میراث قدیمی مدینه منوره محافظت کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها