مقام آلمانی: عربستان صادرکننده برتر تروریسم است

مقام آلمانی: عربستان صادرکننده برتر تروریسم است
شنبه 16 اسفند 1393 - 17:13

معاون رئیس پارلمان آلمان، حمایت عربستان از سلفی گری را فاجعه بار ارزیابی کرد و سعودی‌ها را صادرکننده برتر تروریسم در خاورمیانه نامید.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "کلایدیا روت" معاون رئیس پارلمان آلمان از حزب سبزها در این کشور، با انتقاد از تصمیم دولت کشورش برای فروش تسلیحات به عربستان، گفت: آلمان نباید به ریاض سلاحی بفروشد.

روت در آستانه سفر "زیگمار گبریل" معاون صدر اعظم آلمان به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در گفتگو با روزنامه "دی ولت" در پاسخ به این پرسش که  آل سعود علاقمند به خرید کالاهای تسلیحاتی آلمان است و شما انتظار چه پیغامی را از طرف گبریل (وزیر اقتصاد آلمان) در سفر به این منطقه دارید گفت: من با جدیت خواهان محدودیت در صادرات تسلیحات آلمان هستم، به‌خصوص وقتی که مسئله کشورهایی مانند عربستان سعودی مطرح است که در آن حقوق بشر زیر پا گذاشته شده و این تسلیحات علیه مردم این کشور یا برای مداخله در کشورهای همسایه مانند بحرین مورد استفاده قرار می گیرد. سیاستها و خط ومشی صادرات تسلیحات ما آشکارا بیان می کند که نباید به چنین کشورهایی سلاح ارسال شود.

روت افزود: آلمان با ارسال سلاح به عربستان سعودی اصول خود را نقض می کند. با این حال من از وزیر اقتصاد کشورمان انتظار دارم که در ریاض این اصول را رعایت کند.

این سیاستمدار بلند پایه آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که این مسئله که عربستان سعودی می تواند در پایداری منطقه سهیم باشد برای شما هیچ اهمیتی ندارد گفت: این یک استدلال قدیمی است که با آن اعلام می شود  چرا ما بدون شرط باید با این کشورهای مستبد همکاری کنیم. اما من این سوال را مطرح می کنم که چه جور پایداری را یک کشور می تواند ایجاد کند که تامین مالی گروه های افراط گرای اسلامی و سلفی در تمام جهان اسلام به دکترین سیاست خارجی آن تعلق دارد؟ نتیجه چنین سیاستی در زمینه سیاست داخلی و خارجی فاجعه بار است.

وی تصریح کرد: بخش عمده ای از جهادی های افراط گرای جوان از عربستان سعودی به سوریه، افغانستان و عراق سفر می کنند. به این ترتیب عربستان سعودی در حال حاضر صادرکننده برتر تروریسم در خاورمیانه است. این مسئله که آل سعود در ائتلاف مبارزه با  ترور مشارکت می کند هم شرایط را تغییر نمی دهد. این تنها نشان می دهد که عربستان سعودی با سیاست های خود هیولایی را پرورش داده است که خود نیز به ندرت می تواند آن را کنترل کند.

"کلایدیا روت" همچنین فشارهای برلین بر عربستان سعودی برای آزادی "رائف بدوی" وبلاگ نویس عربستانی و همه دیگر زندانیانی که به دلیل محدودیت ها در زمینه آزادی بیان در عربستان زندانی و شکنجه می شوند را خواستار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها