رهبر مخالفان: حزب اردوغان، ترکیه را منزوی کرده است

رهبر مخالفان: حزب اردوغان، ترکیه را منزوی کرده است
چهارشنبه 5 فروردين 1394 - 22:25

رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که مهم ترین حزب مخالف دولت این کشور است، با انتقاد از سیاست خارجه دولت، آن را عامل انزوای ترکیه در منطقه خاورمیانه، اتحادیه اروپا و آمریکا دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "قلیچ دار اوغلو" روز چهارشنبه در سخنانی در جمع اعضای فراکسیون پارلمانی حزب خود، گفت: این نخستین بار در تاریخ ترکیه است که کشورمان در مصر، لیبی و سوریه سفیر ندارد.

پایگاه خبری "سی. ان.ان. تُرک" با بیان این که قلیچ دار اوغلو دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه مسبب این مساله است، خاطر نشان کرد: طرز تفکر حزب حاکم، سبب عزلت و انزوای ترکیه شده است و در نتیجۀ آن، صادرات کشور، شاهد کاهش 9.8 درصدی در ماه ژانویۀ گذشته، و 13 درصدیدر فوریه بود. صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا نیز کاهشی 12 درصدی داشت.

رهبر اپوزیسیون ترکیه همچنین تاکید کرد: اگر مصر در 23 ماه آوریل آینده، توافقنامه حمل و نقل دریایی "الرورو" را لغو کند؛ زیان های اقتصاد ترکیه زیانی دوچندان خواهد دید و میانگین صادرات کشور باز هم کاهش خواهد یافت.

مصر و ترکیه، در ماه مارس 2012، با امضای توافقنامه الرورو، زمینه تسهیل صادرات میان کشور را به مدت 3 سال امضا کردند که این مدت، در ماه آوریل سال جاری میلادی به پایان می رسد.

ترکیه، تاکنون کالاهای صادراتی را به بندرهای مصریِ دمیاط و پورسعید می رساند تا از آن جا به صورت زمینی به دو بندر العین السخنه یا سوئز منتقل شوند و بار دیگر از راه دریا به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس منتقل شوند. هزینه هر محموله ای که این مسیر را طی می کرد، بر اساس توافقنامۀ امضا شده میان مصر و ترکیه، بالغ بر 5100 دلار بود. از این مقدار، 400 دلار به عنوان هزینه تامین امنیت و مسیر زمینی به مصر اختصاص می یافت و 700 دلار به عنوان هزینه گمرک بندر دمیاط یا سوئز بود. در این میان، رانندۀ تُرک 1500 دلار و نماینده شرکت ترابری "سیسالاینز" 1800 دلار به دست می آورد که گفته می شود صاحبان این شرکت از نزدیکان حاکمان کشور ترکیه هستند.

26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها