دادگاه مصری، قطر و ترکیه را حامی تروریسم می‌داند؟

دادگاه مصری، قطر و ترکیه را حامی تروریسم می‌داند؟
دوشنبه 17 فروردين 1394 - 20:09

العالم - یک دادگاه مصری روز سی ام ماه می آینده (9 خرداد) را برای صدور حکم درباره دو دادخواست مبنی بر معرفی ترکیه و قطر به عنوان کشورهای حامی تروریسم تعیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع قضایی مصر که خواست نامش فاش نشود گفت: دادگاه اضطراری قاهره در منطقه عابدین، صدور حکم درباره شکوائیه علیه قطر و ترکیه را به جلسه روز سی ام می موکول کرد.

"سیمر صبری" از وکلای مصری با طرح دو شکوائیه کشورهای قطر و ترکیه را به عنوان دو کشور حامی تروریسم معرفی کرد و مسوولیت تمام جنایاتی را که در مصر رخ داده، متوجه این دو کشور دانست.

وی در شکوائیه خود تاکید کرده که ترکیه و قطر پایگاه تشکیلات بین المللی اخوان المسملین و پناهگاه اعضای ارشد آن هستند و چندین شبکه ماهواره ای از آنها پخش می شود که مصری ها را به کشتن نیروهای پلیس و آتش زدن سازمان های دولتی دعوت می کنند.

گفتنی است که دادگاه اضطراری اسکندریه در شمال مصر روز 24 مارس سال گذشته صدور حکم درباره دعاوی مربوط به ترکیه و قطر را خارج از حیطه تخصص این دادگاه تشخیص داد.

دادگاه اضطراری عابدین نیز در 7 می 2014 (17 اردیبهشت) معرفی کردن قطر به عنوان کشور حامی تروریسم را خارج از تخصص این دادگاه اعلام کرد، اما این حکم همچنان امکان بررسی در اداره قضایی خاص خود را دارد.

همین دادگاه روز گذشته، 25 می (4 خرداد) را نیز به عنوان روز صدور حکم برای دعوای قضایی مبنی بر معرفی اسرائیل به عنوان رژیم تروریستی معین کرده است.

دادگاه اضطراری مصر بر اساس قانون مدنی این کشور درباره منازعاتی که ممکن است مرور زمان به اصل آن قضیه لطمه وارد کند، حکم موقت صادر می کند که بر اساس آن اقدامات لازم و موقت با هدف حفظ شرایط جاری و یا احترام به حقوق ظاهری و یا حفظ منافع دو طرف درگیر انجام می شود.

این دادگاه چندین اداره دارد که در هر یک از آنها فقط یک قاضی وظیفه صدور حکم را بر عهده دارد.

نکته جالب توجه این جاست که یکی از دوایر دادگاه اضطراری مصر روز 31 ژانویه سال جاری میلادی (11 بهمن 93) طی حکمی، گردان های قسام (شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس) را سازمان تروریستی معرفی کرد، در حالی که دایره دیگر این دادگاه در 26 همان ماه اعلام کرده بود که صدور حکم درباره حماس در حیطه تخصص این دادگاه نیست.

سازمان های حقوقی، دادگاه اضطراری مصر را متهم می کنند که در بیشتر قضایایی که در آن حکم صادر می کند، تخصص ندارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها