چرا کاردار عربستان به وزارت خارجه ایران احضار شد؟

چرا کاردار عربستان به وزارت خارجه ایران احضار شد؟
سه شنبه 18 فروردين 1394 - 12:27

العالم - وزارت خارجه ایران در اعتراض به مورد تعرض قرار گرفتن دو جوان ایرانی در فرودگاه جده از سوی دو پلیس سعودی، کاردار عربستان در تهران را احضار کرد.

به گزارش شبکه خبری العالم، حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه ایران در امور کنسولگری، پارلمانی و اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور، مراتب اعتراض شدیداللحن ایران را به کاردار سعودی ابلاغ کرد.

قشقاوی گفت: متاسفانه دو تن از هموطنان ما پس از ادای مناسک حج عمره در تعطیلات عید نوروز در معرض این اقدام که شبیه تجاوز است، قرار گرفتند.

وی توضیح داد: در هنگام تفتیش کاروان عمره گذاران ایرانی دو تن از افراد پلیس عربستان دو جوان ایرانی را به بهانه اینکه به آنها شک کرده اند، از جمع حجاج جدا کردند و آنان را برای بازرسی بدنی به بخش دیگری بردند که هنگام تفتیش، سایر افراد کاروان متوجه شدند که این دو پلیس می خواهند به این دو جوان تجاوز جنسی کنند.

معاون وزیر خارجه ایران در امور کنسولگری، پارلمانی و اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور افزود: این  دو جوان مسوولان کاروان را در جریان این موضوع قرار دادند و آنان نیز با مسوول کنسولگری ایران در جده تماس گرفتند و کنسولگری به سرعت در فرودگاه حاضر شد و با کمک مسوولان کاروان موضوع را مورد رسیدگی قرار داد و دو پلیس متجاوز شناسایی شدند و طرف سعودی پس از اتخاذ تدابیر قانونی آنها را بازداشت کرد.

قشقاوی تصریح کرد، در روز پس از حادثه به دلیل عدم حضور سفیر عربستان وزارت خارجه ایران کاردار این کشور را به حضور فراخواند و مراتب اعتراض شدیداللحن ایران نسبت به این اقدام زشت غیرانسانی که احساسات افکار عمومی ایران را جریحه دار کرده، به اطلاع وی رساند.

طرف سعودی به نوبه خود از این حادثه به شدت ابراز تاسف کرد و قول داد تا در سطح مقامات بلندپایه کشورش موضوع را مورد پیگیری قرار دهد و این دو فرد متجاوز به شدت مجازات خواهند شد.

قشقاوی ادامه داد: با توجه به زشت بودن این رفتار غیرانسانی و غیراخلاقی، ما امیدواریم که مقامات عربستان با این دو شخص به شدت برخورد و اشد مجازات را در مورد آنها اعمال کنند.

وی افزود: دفاتر نمایندگی ایران در ریاض و جده موضوع را تا رسیدن به نتیجه کامل دنبال خواهند کرد و در آینده خانواده های این دو جوان ایرانی و افکار عمومی در جریان نتیجه پیگیری های به عمل آمده قرار خواهند گرفت.

پربیننده ترین خبرها