بازتاب ناکامی عربستان در تجاوز به یمن

چهارشنبه 19 فروردين 1394 - 13:41

یمن (العالم) ـ ناکامی حملات عربستان سعودی به یمن با وجود بسیج گسترده نظامی و تبلیغات رسانه‌ای؛ هم اکنون درمواضع مقامات ریاض نمود پیدا کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، ظهور ناکامی عربستان در یمن در حالی است که دولت سعودی به صراحت اعتراف کرده که روابطش با تروریست ها مساله جدیدی نبوده و پیش از این نیز حمایت مالی و تسلیحاتی خود را از این گروه ها دریغ نکرده است.

افتخارعربستان به توانایی اعزام یک میلیون انتحاری به یمن

گفتنی است رسانه های رسمی فعال در مرکزعربستان به مشترک بودن روش و اهداف ریاض با گروه های تروریستی اذعان کرده اند که البته این موضوع بر کسی پوشیده نیست، به گونه ای که "دحام العنزی" خبرنگار سعودی با افتخار از توانایی کشورش در اعزام یک میلیون انتحاری به یمن سخن می گوید.

سخنان العنزی به خوبی بیانگرمرتبط بودن سیاست خارجی عربستان و گروه های تروریستی، به ویژه داعش است.

لازم به ذکراست، ریاض نقش محوری در تسلیح و اعزام گروه های مسلح، تروریست ها، انتحاریها و تهییج آنان دارد به گونه ای که بندر بن سلطان، رییس سابق سازمان اطلاعات عربستان، دولت عراق را به اعزام هزاران افغانی و پاکستانی برای عملیات انتحاری در آن کشور تهدید کرده بود و همین مساله ریاض را به داشتن  لقب پدرخوانده داعش مفتخر کرده است.

ریاض پدر خوانده داعش

"علی الاحمد" رییس مرکز "الخلیج " در واشنگتن گفت: عربستان پدرخوانده داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه و عراق است اما برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود به ترفند ادعای مبارزه با داعش متوسل شده و این بازی را به خوبی از سال 1330آغاز کرده است.

هدف عربستان از همکاری با داعش و دیگر گروه های مشابه، اجرای طرح های خود در منطقه است که  ناظران معتقدند با به حکومت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز و تعیین محمد بن نایف وزیرسابق کشور عربستان به عنوان ولیعهدی، روابط با این گروه ها که تضمینی برای اجرای سیاست خارجی عربستان در منطقه است، تشدید شده است.

رییس مرکز "الخلیج " در واشنگتن افزود: حمایت از داعش در دستور کارعربستان سعودی است و با دقت در اقدامات این گروه به خوبی به همسویی آنان با سیاست خارجی عربستان در عراق و سوریه  پی می بریم.

وحشت آل سعود از حکومتهای دموکراتیک عربی

عربستان سعودی همچنین در صدد تضعیف دولت های عراق و سوریه است که البته از طریق داعش به این مهم می پردازد، عربستان تمایلی به تشکیل دولت دموکراتیک در سوریه ندارد زیرا این نوع دولت ها  تهدیدی برای ریاض به شمار می روند که حکومت آن بر مبنای وراثت استوار است و انتخاب مردم هیچ نقشی در آن ندارد.

لازم به ذکر است اقدام عربستان در افشای جزئیات طرح هایش در منطقه و ناکامی این طرح ها در سوریه، عراق و یمن به خوبی بیانگر این است که ریاض از بازی با تروریسم به رودر رویی با مردم منطقه کشیده شده مردمی که از حمایت های این کشور از تروریسم رنج های زیادی متحمل شده اند.

پربیننده ترین خبرها