در گفت‌وگوی دولت سوریه و مخالفان در مسکو چه می گذرد؟

چهارشنبه 19 فروردين 1394 - 19:12

دومین دور از گفت وگوی هیات های گروه های مخالف سوری با هیات دولت سوریه زیر نظر روسیه، در مسکو از سر گرفته شد و تا فردا پنج شنبه ادامه خواهد یافت.

"احمد عبدالاله" خبرنگار شبکه العالم از مسکو گزارش داد، پس از گذشت دو روز از نشست های نمایندگان مخالف سوری با دولت سوریه، پیش نویسی تهیه شد؛ اما اتفاق نظر درباره این پیش نویس به سبب مخالفت برخی افرادِ شرکت کننده در گفت وگوها حاصل نشد. این در حالی است که برخی از شرکت کنندگان با تاکید بر ضرورت حل بحران سوریه از راه های مسالمت آمیز، درباره خطر گروه های تکفیری برای جامعه سوریه هشدار دادند.

"لمی الاتاسی" یکی از اعضای هیات های مخالف سوری، به شبکه خبری العالم گفت: من به راه حل مسالمت آمیز باور دارم و باور دارم که سوری ها قادرند از این بحران بیرون بیایند. البته داعش برای جامعه سوری خطر دارد و تهدیدی برای همه سوری ها به شمار می رود، اما اگر سوری ها به اتفاق نظر نرسند، نخواهند توانست با تروریسم مبارزه کنند.

برخی، بر این باورند که نشست های مسکو، مقدمه ای برای برگزاری کنفرانس ژنو3 است؛ با این حال برخی از طرف های مخالف، مساله را بسیار پیچیده دانستند و نخستین گام برای حل مساله را اتحاد مخالفانی برشمردند که با گذشتِ پنجمین سال از بحران سوریه، هنوز نتوانسته اند متحد شوند.

"میس کریدی" از اعضای هیات های مخالف سوری به شبکه العالم گفت: این مساله، بسیار پیچیده است. نخستین گام، باید ایجاد اپوزیسیونی متعادل و متحد باشد و گرنه نمی توان هیچ طرحی برای شریک کردن مخالفان در مبارزه با تروریسم ارائه کرد.

وی افزود: شاید صحبت درباره احتمال کشیده شدن گفت وگوها به ژنو3 زود باشد، اما به نظر من نتایج نشست کنونی، اوضاع را به صورتی روشن، مشخص خواهد کرد.

روسیه، پس از آن عهده دار برگزاری نشست گفت وگوی احزاب مخالف با هیاتی از دولت سوریه شد که همه تلاش های منطقه ای و بین المللی برای یکسره کردن کار دولت سوریه از طریق نظامی با شکست مواجه شد. انتظار می رود این نشست، به یافتن راه حلی مشترک جهت پایان دادن به چهار سال درگیری در سوریه منجر شود.

8-11:50

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها