توافق ریاض - آنکارا درباره مداخله در سوریه

توافق ریاض - آنکارا درباره مداخله در سوریه
دوشنبه 24 فروردين 1394 - 22:55

العالم - پایگاه اینترنتی "هافینگتون پست" گزارش داد: دولت های عربستان و ترکیه گفت وگوهایی در سطوح مقامات بلندپایه درباره تشکیل ائتلاف نظامی به هدف تسریع در سرنگونی دولت سوریه برگزار کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این رسانه آمریکایی با اشاره به این که قطر میانجی گفت وگوهای مزبور بوده است، می افزاید: ترکیه در این طرح پیشنهاد کرده که نیروی زمینی خود را با پشتیبانی حمله هوایی عربستان برای حمایت از نیروهای معارض (تروریست ها) بشار اسد به کار بگیرد.  
"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در سفر به واشنگتن در فوریه 2015 "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا را در جریان این گفت وگو قرار داد اما سخنگوی کاخ سفید از هرگونه اظهار نظر درباره آن خودداری نمود.  
اوباما پس از ملاقات با امیر قطر گفت: "ما دارای افکاری مشترک درباره خلاصی از اسد هستیم، ما نگران اوضاع سوریه می باشیم و به حمایت از معارضین میانه (تروریست ها) در آن کشور ادامه خواهیم داد؛ ما معتقدیم که تحقق ثبات در سوریه فقط پس از خروج بشار اسد از صحنه امکان پذیر است."
یک منبع مرتبط با مذاکرات ریاض - آنکارا گفت: در صورت پیشرفت مذاکرات میان عربستان و ترکیه، مداخله نظامی در سوریه انجام خواهد شد، خواه آمریکا از آن حمایت کند یا حمایت نکند. 
سفارت های عربستان و ترکیه در آمریکا از هرگونه اظهار نظر در این زمینه منع شده اند اما مخالفان سوریه از گفت وگوهای مزبور استقبال کردند.
البته اطلاعات منتشر شده از سوی هافینگتون پست مربوط به دیدار حدود یکماه پیش رییس جمهور ترکیه با پادشاه عربستان در ریاض و قبل از تجاوز عربستان به یمن می باشد که با تجاوز هوایی عربستان و ائتلاف عربی به یمن در ششم فروردین ماه جاری، این طرح ترکیه به تعویق افتاده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها